© GVA

Gent verkeert internationaal in goed gezelschap

Het aantal fietsers in de steden kent een immense groei. Steeds meer stedelingen beseffen de voordelen van de fiets in de stad. Het succes van de deelfietsen Velo is daarvan het beste bewijs.

Sacha Van Wiele

Drie jaar geleden deden deze rood-witte fietsjes hun intrede in Antwerpen. Ondertussen beschikken 34.358 mensen over een Velo-jaarkaart. Bijna 4000 mensen staan op de wachtlijst. Het stadsbestuur werkt aan een uitbreiding. De deelfietsen tonen aan dat overheden in hun fietsbeleid zijn aangewezen op achtervolgen. Pas aangelegde fietspaden krijgen de toevloed niet verwerkt, en ook op de straten wordt het almaar drukker, zeker als het wegdek wordt gedeeld met wagens en openbaar vervoer.

Het is boeiend om te zien hoe steden een antwoord zoeken op de dichtslibbende wegen. Het stadsbestuur van Gent – meerderheid sp.a, Groen en Open Vld – stelde vorige week zijn mobiliteitsplan voor. De rode draad is het verhogen van de leefbaarheid. De voetgangerszone wordt verdubbeld in omvang. Doorgaand autoverkeer wordt onmogelijk gemaakt. De binnenstad moet bereikbaar zijn voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. De bereikbaarheid voor wagens is niet langer gegarandeerd.

De Antwerpse meerderheid van N-VA, CD&V en Open Vld wil met het mobiliteitsplan niet raken aan de plaats van de wagen in de stad. “We gaan de auto in de stad zeker niet aanmoedigen, maar we gaan hem ook niet verbieden”, zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA).

Hij verhoogt wel de kwaliteit van de fietsinfrastructuur en het openbaar vervoer. Kennis wil mensen eerder verleiden om de wagen thuis te laten. De schepen toetst zijn mobiliteitsbeleid af aan de economische leefbaarheid van de stad. En daarin speelt de auto een grote rol.

Wie zal de prijs betalen voor de gekozen opties? De ondernemers in Gent of de bewoners van Antwerpen? Hamburg, Madrid en Kopenhagen zijn slechts enkele voorbeelden van steden die ervoor kozen om de bewegingsvrijheid van de auto in te perken. Het is waarschijnlijk niet toevallig dat deze steden het goed doen. Gent verkeert alvast in mooi gezelschap.

MEER OVER Ons standpunt