© Wegen en Verkeer

Eerst 4 en dan 5 rijstroken op E313/E34

Ten laatste tegen 2020 moet de E313/E34 tussen Ranst en Wommelgem worden verbreed van drie naar vijf rijstroken, met eerst nog een tussenfase van vier rijstroken die er wel eens zeer snel zouden kunnen komen.

Timmie van diepen

Het probleem aan de verkeerswisselaar in Ranst is simpel: de twee rijstroken van de E34 uit Turnhout en de twee rijstroken van de E313 uit Hasselt moeten er naar drie rijstroken. Met vaak lange files tot gevolg.

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer is een uitbreiding van de infrastructuur de enige oplossing, omdat de maximale wegcapaciteit tussen de Ring en Ranst nu al elke dag overschreden wordt. “Maar het staat wel vast dat we niet ineens naar vijf rijstroken kunnen gaan. Voorwaarde is dat eerst de twee bretellen worden voltooid”, zegt Peter Bruyninckx van Wegen en Verkeer Antwerpen.

De A102 en R11bis - de bretellen - vormen samen een alternatieve ringweg ten oosten van Antwerpen, waardoor automobilisten zonder gebruik te maken van de Antwerpse Ring toch richting Breda of Brussel kunnen rijden.

Eerst vier

Maar zolang die alternatieve ringweg er niet is, blijven vijf rijstroken uitgesloten. Als tussentijdse oplossing suggereert Wegen en Verkeer om de E313/E34 tussen Ranst en Wommelgem op korte termijn al naar vier rijstroken plus spitsstrook te brengen.

Tegen 2020 - wanneer het Antwerpse Masterplan 2020 klaar zou moeten zijn; inclusief de alternatieve ringweg A102/R11bis - mag de E313/E34 naar vijf rijstroken.

Lees meer in Gazet van Antwerpen.