“Oosterweelverbinding zal overkapbaar zijn”

Ben Weyts Foto: Photo News

“Oosterweelverbinding zal overkapbaar zijn”

Print

Het tracé van de Antwerpse Oosterweelverbinding wordt zo aangepast dat een overkapping mogelijk wordt. Dat heeft minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) donderdag gezegd in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement.

Uit een studie die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) liet uitvoeren blijkt dat het aanpassen van het tracé om een latere overkapping mogelijk te maken 29 miljoen euro kost. Het gaat dan bijvoorbeeld om het versterken van de wanden zodat die een dakconstructie kunnen dragen. Op die manier wordt de mogelijkheid gecreëerd om het stuk van de ring tussen de Groenendaallaan in Merksem en de aansluiting met de E313 aan het Rivierenhof op langere termijn te overkappen. De aanleg van Oosterweelverbinding zelf blijft nog steeds de prioriteit van de Vlaamse regering.

Weyts bevestigt nu de berichten uit Gazet van Antwerpen dat de plannen worden aangepast.

“We hebben besloten om de plannen effectief aan te passen”, zegt minister Weyts. “De BAM engageert zich om de totale kostprijs van het project gelijk te houden, door een reeks optimalisaties.” De regering besloot nog een tweede wijziging door te voeren: de tunnel onder het Albertkanaal wordt met tweehonderd meter verlengd en komt nu tot aan het Lobroekdok. “De tunnelmond lag te dicht bij de wijk Dam”, zegt Weyts. “Merksem zal nu minder hinder ondervinden en wint aan ruimte.” Die aanpassing aan de plannen kost 30 miljoen euro.

De twee wijzigingen zouden de timing van het project niet verder vertragen. Weyts maakt zich sterk dat de Oosterweelverbinding er, ondanks de financieringsperikelen met Europa, zal komen. “Het probleem van de financiering geldt ook voor alle alternatieven die de oppositie aandraagt”, zegt hij. Intussen wordt voortgewerkt aan de zogenaamde ‘quick wins’, zoals de inrichting van pechstroken als rijstroken en de verlenging van weefzones.

Sp.a-parlementslid Yasmine Kherbache meende dat de prioriteiten moeten worden omgekeerd. Eerst moet werk gemaakt worden van een overkapping en van de aanleg van de A102 tussen de E313 in Wommelgem en de R1 ter hoogte van het knooppunt Antwerpen-Noord.

Kherbache steunde daarnaast ook de suggestie van het Havenbedrijf dat voorstelde om het vrachtvervoer verplicht door de Liefkenshoektunnel te sturen. Ben Weyts had begrip voor het voorstel, maar zei dat dat juridisch niet mogelijk is.

Lees ook: Voorbereiding overkapping ring kost 29 miljoen

werfwijzer

Leer alles over de werken aan
Oosterweel

Meer over Oosterweel en overkapping Ring