‘Dagelijkse Kost’ brandt aan: Jeroen Meus verliest 113.000 kijkers

Foto: VRT

‘Dagelijkse Kost’ brandt aan: Jeroen Meus verliest 113.000 kijkers

Print
Dagelijkse Kost smaakt de jongste tijd meer en meer naar een lauwe hap. Het kookprogramma van Jeroen Meus verloor in september liefst 113.000 kijkers, onder meer door de sterke concurrentie van VTM en Vijf.

De voorbij maand haalde Dagelijkse Kostgemiddeld 384.879 kijkers, terwijl dat in september 2013 nog gemiddeld 497.564 kijkers was, vaak goed voor een plaats in de top tien. 2013 was bovendien geen uitzondering, want een jaar eerder, in september 2012, kon het programma afklokken op 494.544 kijkers.

De verklaring dat er de voorbije maand in het algemeen minder tv zou zijn gekeken, houdt weinig stand. Ook het marktaandeel – het aantal kijkers voor een programma afgezet tegenover het totale aantal mensen dat op dat moment tv kijk – van Dagelijkse Kost is gedaald: van 42,3 procent (2012) over 42,7 procent (2013) naar 32,8 procent (2014).

Er wordt soms lacherig gedaan over scripted reality, maar Echte Verhalen: De Buurtpolitie op VTM, dat tegenover Dagelijkse Kost staat, heeft intussen een trouw publiek verzameld. De serie haalde in september gemiddeld 320.554 kijkers. Daar zitten flink wat zieltjes bij van Dagelijkse Kost, wantEchte Verhalen: De Kliniek moest het jaar ervoor op hetzelfde tijdstip op VTM genoegen nemen met 207.812 kijkers.

En ook Vijf gaat tegenwoordig de concurrentiestrijd aan, door op dat uur de succesvolle soapsDays of Our Lives en The Bold and the Beautiful te programmeren.

.

Nu in het nieuws