Normaliter moest woensdagochtend de torenhoge hefbok Brabo aanrukken om de 38 meter lange, 6 ton zware valreep (of gangway, loopbrug) te plaatsen tussen de stelling op Linkeroever en enkele pontonelementen. Die blijven permanent dobberen tussen vier heipalen.

Dinsdagavond ontdekte de Nederlandse Genie echter dat de Scheldebodem daar veel te ondiep was geworden. De pontonelementen (of FSB’s) riskeerden daarom bij eb in de modder te zakken .. en terug samen te plooien! En dus werd ijlings besloten dat Waterwegen en Zeekanaal woensdagochtend eerst de aanslibbing zou wegbaggeren.

De valreep zou daardoor pas bij vloed ’s avonds gelegd kunnen worden waardoor dan weer de trainingen in het honderd zouden lopen. ’s Middags werd daarom besloten Brabo toch nog bij eb in te zetten.

Rond 15u kwam de reuzenkraan langzaam de Schelde afvaren met in haar trossen de valreep als een nietig meccanodeeltje. In een uurtje was de klus geklaard.

Tot verrassing van de vele kijklustigen begonnen de militairen direct daarna met een eerste gezamelijke training in het grotendeels leggen van de pontonbrug en kon ook de groep “Sirène de la Paix” even met twee bootjes de openingsceremonie van vrijdagnamiddag instuderen.

Vandaag wordt de brug werkelijk ultiem getest. Van 15.30u tot 18.30u zal de Schelde daadwerkelijk gesloten worden.