Sint-Niklaas vervangt oude parkeerautomaten

Sint-Niklaas maakt eindelijk komaf met de oubollige parkeerautomaten en stapt de 21ste eeuw in, met het allernieuwste op parkeergebied. Foto: pvl

Stadsbestuur investeert miljoen in nieuwe machines

Sint-Niklaas vervangt oude parkeerautomaten

Print
Sint-Niklaas -

Sint-Niklaas werkt momenteel aan het nieuwe mobiliteitsplan en hervormt meteen het totale parkeerbeleid. Alle parkeerautomaten worden vervangen door hypermoderne machines. Twaalf parkeerwachters zullen het gebruik ervan controleren.

Wie nog een stukje oubollige technologie op parkeergebied wil bekijken, kan terecht in Sint-Niklaas. Daar vind je verspreid in de stad 126 parkeerautomaten die ooit in een ver verleden modern waren, maar die nu al lang niet meer voldoen aan de noden van de gebruikers. Maar wie ze nog wil bekijken zal snel moeten zijn, want samen met de actualisering van het mobiliteitsbeleid wordt ook het parkeerbeleid grondig herdacht. ‘Daarbij worden drie speerpunten naar voor geschoven’, zeggen schepenen Carl Hanssens (N-VA) van Mobiliteit en Mike Nachtegael (SP.A) van Financiën. ‘Wij zetten in op een doorgedreven modernisering, op klantvriendelijkheid en op een verzekerde aanwezigheid op het terrein. Daarvoor herbekijken we het volledige grondgebied om dat opnieuw in te delen in gratis parkeerzones, blauwe zones (parkeerschijf, nvdr.), zones waar enkel bewoners mogen parkeren en zones waar betalend parkeren van toepassing is.’

Nieuwe automaten

Het stadsbestuur wil daar grondig bij te werk gaan, want alle 126 parkeerautomaten zullen vervangen worden door de allernieuwste machines met de modernste technologie op parkeergebied. ‘Zo zal het dan eindelijk mogelijk zijn om naast het betalen met munten ook te betalen via sms, met een bankkaart of met een smartphone,’ benadrukt Carl Hanssens.

Goedkoop is deze hele operatie met een kostenplaatje van één miljoen euro alvast niet. ‘Deze uitgave is niet voorzien op de meerjarenbegroting’, stelt Mike Nachtegael. ‘Maar wij hebben intussen nieuwe middelen gezocht én gevonden zonder dat andere departementen financieel moeten inboeten.’

Het stedelijk parkeerbeleid wordt overgeheveld van het departement Financiën naar Mobiliteit, maar blijft wel in eigen beheer van de stad. Beide schepenen beloven overigens een klantvriendelijke parkeerwinkel waar burgers terecht kunnen voor alle vragen en klachten in verband met het parkeerbeleid.

‘De uitrol van de modernisering van het parkeerbeleid gaat al van start op 1 januari 2015’, benadrukt Nachtegael, ‘en de ganse hervorming heeft geen invloed op de tarieven. Zowel het uurtarief voor parkeren als de retributie voor een dagticket blijven behouden, en dit gedurende de hele legislatuur zoals we beloofden bij de vorming van de huidige coalitie.’

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio