© KVRO

© rr

1 / 2

Promocampagne Fancy Fair te erotisch voor Pink Ribbon

Twaalf finalisten van Jamzz Fashion Model 2015 organiseerden het voorbije weekend een 'Fancy Fair' in Schriek (Heist). Omdat Pink Ribbon, dat borstkankeronderzoek ondersteunt, de affiche van het evenement als 'te erotisch en pornografisch' beschouwde, zien de organisatoren zich genoodzaakt om nu andere goede doelen te steunen: Boks vzw en Stichting tegen Kanker.

Kristof Van Rompaey

Tijdens de 'Fancy Fair' zetten de dames voorbije zondagnamiddag een familiehappening voor jong en oud op touw. 's Avonds defileerden ze tijdens een lingeriemodeshow met producten van de sponsor van het evenement. “Veel van onze deelneemster hebben van ver of dichtbij te maken gehad met kanker”, legt finaliste An Swaegers uit. “Zelf heb ik baarmoederhalskanker gehad. De organisatrice van Jamzz Fashion heeft dan weer af te rekenen gehad met borstkanker. Het leek ons dus logisch dat we Pink Ribbon zouden steunen.”De dames vroegen én kregen de toestemming om Pink Ribbon als goed doel aan hun evenement te koppelen. "De affiches werden gedrukt met hun logo erop", gaat Swaegers verder. "Maar nadat we een bestelling roze lintjes plaatsten, vonden ze onze activiteit opeens 'te erotisch en te pornografisch'.”De dames vinden het niet kunnen dat ze als gerespecteerde vrouwen geassocieerd worden met pornografie. “We hadden niets dan goede bedoelingen”, voegt mede-finaliste Annick Mertens daaraan toe. “We moesten al onze moed bijeen rapen om dit te doen. De deelneemsters zijn dames van alle leeftijden, maten en gewichten: wij tonen ons lichaam dus niet zomaar zonder enige gêne. We wilden anderzijds wel graag laten zien dat elke vrouw mooi kan zijn. Voor dames die geconfronteerd worden met borstkanker, is het vaak al moeilijk genoeg om zich terug sensueel te voelen. Moeten zij zich dan helemaal wegstoppen? Dit lijkt wel het Victoriaans tijdperk.”Volgens Pink Ribbon België werd de aanvraag ingediend via de Nederelandse collega's. "Zij moesten de goedkeuring helaas terug intrekken", reageert Christine Festjens van Sanoma Belgium, waarvan Pink Ribbon België deel uitmaakt. "We hebben neutrale richtlijnen voor evenementen waaraan we onze naam koppelen. Zaken die te sensueel, of te erotisch ogen, willen we vermijden. Het ligt vaak te gevoelig bij vrouwen die af te rekenen hebben met borstkanker.”Maar de organisatoren zochten én vonden ondertussen geschikte alternatieven. “Een stuk van de opbrengsten van de familiedag schenken we weg aan Boks vzw, een organisatie die zich inzet voor kinderen met een stofwisselingsziekte. Het deel van de lingerieshow schenken we aan de Stichting tegen Kanker.”



Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio