© BELGA

Samenwerking tussen Maersk en MSC levert Antwerpen extra volume op

Een samenwerking tussen containerrederijen Maersk en MSC levert de Antwerpse haven extra volume op. Dat blijkt uit hun nieuwe vaarschema’s. Dat schrijft het gespecialiseerde magazine Flows en wordt bevestigd bij de haven. Voor Zeebrugge is er minder goed nieuws: die haven valt uit de boot.

De rederijen werken samen via een “Vessel Sharing Agreement” onder de naam 2M, die betrekking heeft op 185 schepen met een totale capaciteit van 2,1 miljoen TEU’s (twintigvoetcontainers). Die worden ingezet op de oost-westvaarroutes (Azië-Europa, Europa-VS en VS-Azië).

In het nieuwe routeschema krijgt Antwerpen een extra trans-Atlantische verbinding (van twee naar drie) en op de vaarroute vanuit het Verre Oosten behoudt Antwerpen drie aanlopen, maar binnen één aanloop wordt de haven zowel met een import als een export call bediend.

Of die extra trafiek ook nieuwe jobs zal opleveren, is volgens de Antwerpse haven nog moeilijk te zeggen. “Wel is er een verhuis van MSC van Rechteroever naar Linkeroever gepland. Die verhuis én het volume van 2M zullen extra jobs opleveren, maar daar kunnen we nu geen getal op kleven”, zegt woordvoerster Annik Dirkx.

Voor Zeebrugge is er minder goed nieuws, meldt Flows. Die haven verliest een dienst van Maersk en een van MSC.

MEER OVER Haven Antwerpen

Nu in het nieuws