© Patrick Hattori

© GvA

© GvA

1 / 3

Actiecomité eist referendum over afsluiting spoorwegtunnels

Het actiecomité Nekker-Noord eist een referendum als de stad Mechelen beslist om de proefopstellingen aan drie spoorwegtunnels toch door te voeren. De stad wil ze afsluiten om het doorgaand (sluip)verkeer te weren. “Dat is waanzinnig. Buurtbewoners zullen kilometers moeten omrijden”, zegt Freddy De Wilder van het actiecomité.

Sven Van Haezendonck

Na een participatietraject met ambassadeurs lagen er nog twee scenario’s op tafel. “Omdat er eind augustus geen meerderheid van de vertegenwoordigers uit de verschillende buurten aanwezig was, werd de beslissing aan ons overgelaten. Wij hebben gekozen voor de meest ingrijpende oplossing”, zegt schepen van Openbare Werken Bart De Nijn (N-VA). Zijn collega Marina De Bie (Groen), bevoegd voor Mobiliteit, is momenteel met vakantie en niet bereikbaar voor commentaar.

Drastische ingrepen

De ingrijpende oplossing waar het over gaat, is drastisch. Zowel in de Sint-Rumoldusstraat, als in de Caputsteen- en de Kleine Nieuwedijkstraat worden de tunnels in het voorliggende scenario afgesloten voor het autoverkeer. Dat zou wel pas ten vroegste begin 2015 gebeuren. “Dan nog zijn deze stops onaanvaardbaar. De inspraak die er tot nog toe was, is een farce. De afsluiting wordt niet gedragen door de meerderheid van de buurtbewoners”, vertelt De Wilder.

Al langer discussie

De ‘geschiedenis’ geeft hem gelijk. Acht jaar geleden organiseerde de stad al eens een referendum over de afsluiting van de spoorwegtunnels. Van de ruim vijfduizend betrokken gezinnen kwamen er toen 1.273 personen hun stem uitbrengen. Daarvan stemde 79 procent tegen de bewuste stops. “Ik zie niet in waarom dat vandaag anders zou zijn. Wie van de ene kant van de spoorweg naar de andere moet, zal altijd heel ver moeten rondrijden via de reeds verzadigde Liersesesteenweg , Nekkerspoelstraat of de vesten (R12). Dat kan toch niet de bedoeling zijn”, stelt Freddy De Wilder. Nog een optie is kiezen voor de R6 die recent werd doorgetrokken richting Putsesteenweg.

Torenuurwerk

Volgens het actiecomité is er maar één goede manier om tot een gedragen dossier te komen: een nieuw referendum. “Als dat voor een torenuurwerk kan, moet dat voor een belangrijk dossier als dit zeker lukken. De reacties die ik vandaag krijg, zijn alleen maar negatief”, zegt De Wilder nog. Een referendum is voor het stadsbestuur niet aan de orde. “Er is nog geen beslissing genomen. Mogelijk komt er zelfs helemaal geen proefopstelling. Ik heb de indruk dat dit dossier nog niet rijp is en onvoldoende gedragen. Wij gaan alles nog eens goed bekijken”, reageert burgemeester Bart Somers (Open Vld).

Meer aanpassingen

Nochtans werden de voorbije weken de krijtlijnen voor de proefopstelling wel uitgezet. Zo is er sprake van een stukje eenrichtingsverkeer in de Grote Nieuwedijkstraat, tussen de Kleine Nieuwedijk- en Boerenkrijgstraat. Doorgaand verkeer vanuit Sint-Katelijne-Waver zou dan door de Boerenkrijgstraat moeten. Daar wordt ook aan eenrichtingsverkeer gedacht tussen de Paardenkerkhof- en de Nekkerspoelstraat. “Of een stop aan de Lakenmakersstraat om tot een t-kruispunt te komen, de meest waarschijnlijke piste”, geeft Freddy De Wilder aan.

Lussen met eenrichtingsverkeer moeten de Nijverheids-, Paardenkerkhof- en de Varenbosstraat leefbaarder maken, maar ook daarover rijzen er vragen. Het laatste woord is alleszins nog niet gevallen over het dossier. “Daarom is het ook maar een plan voor een proefopstelling en geen onomkeerbare beslissing. Wij willen eerst iedereen uitgebreid horen”, zegt eerste schepen Marc Hendrickx (N-VA).

Affiches

“Ga samen met ons voor een bereikbare en verkeersveilige wijk, maar zonder extreme stops en overdreven verkeersmaatregelen. Hang de affiche op de achterzijde aan uw venster en geef zo aan dat u voor een verkeersveilige wijk bent. Zonder er een gevangenis van te maken”, zegt De Wilder nog. Op maandag 6 oktober om 19u30 organiseert het actiecomité een infovergadering in de gebouwen van KV Mechelen.

Reacties van mensen uit de buurt kan u lezen in onze woensdagkrant.

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio