© PN

‘Tablets maken schermzombies van onze kleuters’

‘Hoe eerder en hoe vaker kleuters bezig zijn met tablets thuis en in de klas, hoe slechter ze later zullen presteren. Het is slecht voor de ontwikkeling van hun brein en ze leren er niets mee.’ Dat zegt neuropsychiater Theo Compernolle. Peda­gogen nuanceren. ‘Een tablet kan ook voor kleuters een meerwaarde hebben’, zegt Bert Smits in Het Nieuwsblad.

TOM LE BACQ

‘Tablets in de kleuterklas? Een kleuter mist niets als zo’n ding de klas niet binnenkomt. En als het dan toch moet, hoort de juf of meester de kinderen vooral te leren dat je zo’n tablet niet te lang mag gebruiken. Tien minuutjes, maximaal. En dan is het tijd voor andere, rijkere dingen.’

De Vlaamse neuropsychiater Theo Compernolle slaat alarm over de opmars van tablets op onze scholen: ze te lang gebruiken is slecht voor de ontwikkeling van kleuters, zegt hij.

‘Alles met zo’n tablet doen, ­hyperonline zijn, kunnen spelen met een iPad: we vinden het allemaal fantastisch als onze kleine kinderen dat kunnen’, zegt Compernolle, die voor het Eén-programma Terzake een paar scholen bezocht waar de tablet wijdverspreid is. ‘Kijk eens: de mijne kan al swipen, zeggen we dan trots. Maar dat is helemaal niet verrijkend of waardevol. Ik heb me een paar jaar in al het studiemateriaal daarover verdiept, en ik zie vooral dat zo’n multitaskend kind dat zogezegd alles pijlsnel online kan opzoeken en gezwind met al die apps overweg kan, eigenlijk een treurige mythe is. Die kinderen kunnen zich moeilijker concentreren, ze studeren minder, en hun cijfers op school zijn slechter.’