Meer dan 1.500 likes voor een bol 'crème-glace'

Meer dan 1.500 likes voor een bol 'crème-glace'

Print
Zandhoven - De Vlaamse boer is mee met zijn tijd, blijkt uit onderzoek van AgriDirect. Meer nog dan zijn Nederlandse en Duitse collega's maakt hij gebruik van sociaalnetwerksites. De Hoeve in Pulle is een goed voorbeeld. De Facebookpagina telt al 1581 likes, met dank aan Marijke.

75,4 procent van de ondervraagde Vlaamse landbouwers maakt gebruik van sociaalnetwerksites als Facebook. In Nederland is dat maar 69,8 procent, en de Duitse boeren bungelen achteraan het peloton met 53,4 procent. Op professioneel vlak gebruiken de boeren de sociale media voor landbouwnieuws en om bij te blijven met de nieuwste producten en machines. Het smartphone- en tabletbezit is dan weer het hoogst onder de Duitse boeren (60,5 procent). In Nederland is dat 58,6 procent, in Vlaanderen 24,6 procent.

Melkveebedrijf De Hoeve van de familie De Schutter in Pulle zit al helemaal in het computertijdperk. De koeien worden er door een robot gemolken en de Facebookpagina Krijm van De Hoeve werd al 1581 keer geliked. Bezoekers vertellen er wanneer ze gaan langskomen. Je kunt er de openingsuren en zelfs een link vinden naar een uitzending met Jeroen Meus, die in De Hoeve kwam zien hoe ambachtelijk ijs gemaakt wordt.

Facebookboer

Jef De Schutter (28) runt het bedrijf met zijn ouders en zus."Maar ik ben niet de typische Facebookboer", vertelt hij. "Marijke Lenaerts, de vriendin van mijn broer Bert, onderhoudt onze Facebookpagina. Wij zijn heel blij dat ze dat doet, want van die 1581 likes voor een bol crème sta ik zelf wel wat te kijken." "Het is heel stom begonnen", gaat Marijke voort.

"Twee klanten uit Massenhoven die geregeld ijs komen eten, maakten drie jaar geleden die Facebookpagina. We merkten dat het een tof en goedkoop medium is om mensen te informeren en reclame te maken. Maar vermits wij geen eigenaar waren van die pagina, hebben we ze een jaar geleden overgenomen. Toen de brug van Viersel onderbroken was, heb ik er verkeersupdates opgezet. Naargelang het seizoen post ik er foto's van de nieuwe ontwerpen ijslammetjes, stronken en taarten. We zien dat mensen spontaan recensies posten. Dat is leuk, het moet een interactief gebeuren zijn."

Marijke Lenaerts scoort met haar Facebookinspanningen goede punten bij haar toekomstige schoonmoeder Maria. "Als er nieuwigheden zijn, vraagt Maria zelf al of ik ze op Facebook wil zetten."
 

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio