© Brecht Van Maele

Test-Aankoop: ‘9 op de 10 consumenten willen herkomst vlees kennen’

Negentig procent van de consumenten wil weten waar zijn of haar vlees vandaan komt. Test-Aankoop schaart zich dan ook achter hun eis. Dat meldt de consumentenorganisatie dinsdag in een persbericht.

rdc

Wanneer een consument een biefstuk koopt, kan hij vandaag gemakkelijk te weten komen uit welk land het vlees afkomstig is. Koopt hij echter een gekruide hamburger, dan heeft hij vaak het raden naar de herkomst van het rundvlees. Dat komt doordat de Europese regelgeving alleen voorziet in de vermelding van de oorsprong van vlees als het over zogeheten ‘vers’ vlees gaat.

Nochtans wil 90 procent van de Europese consumenten weten waar hun vlees vandaan komt, aldus de verbruikersorganisatie in haar persbericht. Daarom start Test-Aankoop, samen met de Europese overkoepelende consumentenorganisatie BEUC, de campagne ‘Waar komt uw vlees vandaan?’ (‘Can You Trust Your Meat?’)

Omdat transparantie de basis is van een vertrouwensrelatie tussen fabrikant en consument, vraagt Test-Aankoop dat oorsprongsetikettering zou worden verplicht voor vlees in verwerkte producten. ‘Er resten ons nog iets meer dan drie weken vóór het Europees Parlement de nieuwe commissaris over de kwestie zal horen. Vermits de stem van de consument tot nu ongehoord bleef bij de Europese besluitvormers, wil Test-Aankoop met deze campagne het tij keren en ervoor ijveren dat oorsprongsetikettering van vlees de norm wordt bij verwerkte producten’, aldus de verbruikersorganisatie in het persbericht.