Radio 2 gaat opnieuw over 30 procent marktaandeel

Foto: BDW

Radio 2 gaat opnieuw over 30 procent marktaandeel

Print

Het marktaandeel van Radio 2, de grootste radiozender van Vlaanderen, lag tussen eind maart en eind juni boven de 30 procent. Het was van begin 2013 geleden dat die kaap nog gehaald werd, zo blijkt uit cijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) donderdag publiceerde.

Met een marktaandeel van 30,3 procent vergroot Radio 2 volgens de CIM-cijfers zijn voorsprong op de commerciële zender Q-music, die uitkwam op een marktaandeel van 13,7 procent. De derde Vlaamse zender is Studio Brussel (VRT), met een marktaandeel van 13,1 procent. MNM (ook VRT) blijft onder de 10 procent (9,3 procent).

De openbare omroep VRT toont zich tevreden over de cijfers. ‘Bijna 3 miljoen Vlamingen luisterden dagelijks naar een van de vijf netten van de openbare omroep’, klinkt het in een persbericht. Die vijf zenders - met ook Radio 1 (7,7 procent) en Klara (2 procent) - zijn samengeteld goed voor een marktaandeel van 62,5 procent in het Vlaamse radiolandschap.

De tweede radiozender van Medialaan (naast Q-music) is JOE fm. Die zender haalde een marktaandeel van 8,2 procent. Nostalgie (Corelio/Concentra) kwam uit op 5,7 procent.

Bij de Franstalige radiozenders is de RTBF-zender VivaCité marktleider, met een aandeel van 15,4 procent. Dan volgen Radio Contact (15 procent), Bel RTL (13,7 procent) en Radio Nostalgie (12,6 procent).

De nieuwe CIM-cijfers zijn gebaseerd op gegevens van enkele duizenden luisteraars, die gedurende een week een luisterdagboek invullen. Ze hebben betrekking op de periode van 29 maart tot en met 27 juni.

MEEST RECENT