© RJ

© RJ

© RJ

1 / 3

'Hel van het Noorden' verdwijnt

Op maandag 25 augustus starten de werken voor de aanleg van twee fietshangbruggen over de Turnhoutse vaart. Fietsers die van Arendonk naar Reusel rijden, zullen dat binnenkort een pak veiliger kunnen doen.

Roel Jacobs

Over de totale afstand van ruim 7 kilometer ligt een prachtig vrijliggend fietspad. Enkel ter hoogte van de kanaalovergang ontbreekt een strook van 800 meter. Jarenlang moesten fietsers het stellen met een schamel en hobbelig strookje naast de drukke weg. Buurtbewoners hebben het zelfs ‘de hel van het noorden’ genoemd. Nu komen er dus twee stalen fietsbruggen van wel 80 meter lang aan weerszijden van de brug. De fietspaden zullen 1.75 meter breed zijn. De nieuwe staalconstructies komen iets lager dan de huidige rijweg te hangen, waardoor de helling minder steil wordt voor fietsers. De werken vangen op 25 augustus aan en worden gerealiseerd door een samenwerking van Mols en Iemants Staalconstructies. “In een eerste fase wordt de ondergrond verstevigd door Mols”, legt Paul Van der Veken uit. “Als alles volgens planning verloopt, kan Iemants in februari starten met het plaatsen van de bruggen.” Gedurende de werken moet het verkeer beurtelings over één rijstrook. De verkeershinder voor de handelaars in de buurt zal groot zijn. Maar ook de schoolkinderen van GBS Voorheide zullen hinder ondervinden. “Gedurende de hele periode zullen de mensen last hebben”, zegt ambtenaar van mobiliteit Dirk Sterckx. “Toch proberen we dat tot een minimum te beperken.” Geschat wordt dat fietsers reeds volgende lente over de hele lengte van de N139 Arendonk-Reusel over een mooi fietspad kunnen.

Problemen

“Ik kan de keren niet tellen dat een vrachtwagen zich heeft vastgereden onder de brug”, vertelt buurtbewoner en gemeenteraadslid Joan Wijnen (VB). “Boven de binnenbocht is de brug minder hoog dan de buitenbocht. Alleen weten de meeste vreemde chauffeurs dat niet. Het wordt ook niet aangegeven”, vervolgt Wijnen. “Aan de overkant van de vaart hangt wel een hoogtebord. Maar op het jaagpad mogen helemaal geen auto’s komen.” Dat veel chauffeurs zich daadwerkelijk vastrijden, is te zien aan de schade aan de onderkant van de brug. Bestuurders die de brug wel kennen, nemen vaak op het andere rijvak de buitenbocht. Met de nodige gevaren voor tegenliggers. Wijnen vreest dat de draaicirkel voor grote vrachtwagens nog moeilijker gaat worden als de fietsbruggen er hangen. “Daar is volgens het studiebureau helemaal niets van aan”, klinkt het bij hoofd van de technische dienst Paul Van der Veken. “Zij hebben de plannen volledig bestudeerd en er schuilen geen problemen.” Schepen van Openbare Werken Luc Bouwen (CD&V) verwijst bovendien naar het feit dat het een heel ander dossier betreft dan dat van de fietspaden. “Ik laat alles nog wel eens nakijken. Maar als de wettelijke hoogte van de brug werd gerespecteerd, is er niets aan de hand. Dan kunnen we niets doen!”, reageert Bouwen.

Meer nieuws uit de Kempen

DOEN! in de Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio