Drie gewoontes die je langer doen leven

Foto: Shutterstock

Fit & Gezond

Drie gewoontes die je langer doen leven

Print
Gezond eten, een dosis beweging en voldoende slaap hebben een gunstige invloed op onze gezondheid, zo bewezen onderzoekers aan de University of California, San Francisco. Ze hebben aangetoond dat ze effectief de celveroudering tegengaan. Ook stress vermijden zou ons langer in leven houden.

Stress heeft een negatief effect op onze cellen, want het beïnvloedt de lengte van telomeren, de uiteinden van onze chromosomen. Telomeren zijn een combinatie van DNA en eiwitten en bepalen hoe snel onze cellen verouderen. Hoe korter de telomeren, hoe ouder de cel. De lengte van de telomeren bepaalt hoe gezond ons lichaam is. Als de telomeer heel erg kort is, zal de cel afsterven.

Aan de University of California hebben wetenschappers een jaar lang 239 vrouwen na de overgang onderzocht, waarbij rekening werd gehouden met hun levensstijl. Eten ze gezond, bewegen ze voldoende, slapen ze genoeg, en is stress een belangrijke factor in hun leven?

Na metingen zowel in het begin als op het einde van dat jaar bleek dat vrouwen die met een aanzienlijke hoeveelheid stress te kampen hadden beduidend kortere telomeren hadden dan de vrouwen die minder last hadden van stress. Hoe gezonder hun levenspatroon qua eten, slapen en bewegen, hoe langer hun telomeren en dus hoe meer men beschermd men was tegen celveroudering.

De studie, gepubliceerd in de krant Molecular Psychiatry, kan niet met honderd procent zekerheid zeggen dat een gezonde levensstijl de enige factor is die celveroudering tegengaat. 'Maar het is erg belangrijk dat we een gezonde levensstijl aanbevelen, zeker in tijden van stress', zegt onderzoeker Eli Puterman.

NIET TE MISSEN