Oosterweel opnieuw op de helling

Foto: JVDP

Oosterweel opnieuw op de helling

Print

De constructie die de Vlaamse regering in elkaar heeft gestoken voor de Antwerpse Oosterweelverbinding dreigt als een kaartenhuisje in elkaar te stuiken nu Europa vraagtekens plaatst bij de financiering. Dat bericht De Tijd donderdag.

De geschatte kostprijs van de Oosterweelverbinding tikt aan tot 3,25 miljard euro. De Vlaamse regering wil die factuur via een publiek-private samenwerking buiten haar begroting houden. Dat botst op kritiek van de Europese statistische dienst Eurostat. Eerder probeerde de Vlaamse regering de Oosterweelverbinding onder te brengen bij de BAM, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel.

De Vlaamse regering werkte daarom jaren aan een plan B. De Oosterweelverbinding zou via de BAM naar haar dochteronderneming Tunnel Liefkenshoek gaan. Die runt de gelijknamige tunnel door tolgeld te innen. De tunnel valt nu buiten de begroting. Maar als Tunnel Liefkenshoek de Oosterweelverbinding bouwt, dreigt ook Tunnel binnen de begroting te vallen. Dat blijkt uit een reeks opmerkingen die Eurostat aan de Vlaamse regering heeft overhandigd.

Als er iets misloopt, zijn de risico’s vooral voor de Vlaamse overheid. De private partners blijven grotendeels buiten schot. De Vlaamse overheid staat immers borg. Eurostat aanvaardt niet dat de overheid borg staat voor een project dat niet in haar begroting staat. De Tijd spreekt over een ‘catch 22’, want zonder overheidswaarborg dreigen de banken niet meer te willen instaan voor de financiering.

BAM heeft op basis van de opmerkingen een nieuw dossier bij Europa ingediend.

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio