Marleen Hayen vindt publiek voor zelf ontworpen juwelen op festivals en markten

Print
Marleen Hayen maakt sinds enkele jaren juwelen. “Mijn inspiratie haal ik uit reizen, boeken, de swingende jaren zestig, Oosterse mystiek, het New York van Andy Warhol en de Mexicaanse ‘Dia de los Muertos’,” vertelt de 47-jarige ontwerpster uit Hove, die vooral op festivals en zomermarktjes heel wat kopers heeft voor haar ‘WAAW-collectie’.

Twee jaar geleden kreeg Hayen voor haar verjaardag een workshop juwelen maken cadeau van haar zus. Wat oorspronkelijk een verplicht nummer was, bleek achteraf de start van een echte passie. “Ik had nooit gedacht dat de wereld van parels, ringen, snoeren, kralen en knopen mij zo zou fascineren,” bekent ze. Enkele weken na de workshop besloot ze nog maar vier vijfden te gaan werken. “Mijn vrije dag besteed ik nu volledig aan het ontwerpen van juwelen.” Ook de weekends staan in het teken van haar nieuwe passie.

De juwelen die Hayen maakt, blinken allen uit door originaliteit. “Ik heb geen bepaalde stijl,” vindt ze. “Mijn juwelen moeten enkel apart zijn en betaalbaar. Alles wat ik ontwerp, kost tussen 5 en 20 euro. Zo kan echt iedereen een echte ‘Hayen’ kopen,” knipoogt ze.

Marleen Hayen is momenteel druk aan het werk. “De zomer is voor mij steeds een hectische periode. Markten en festivals zijn een ideale plaats om mijn juwelen aan een groot publiek te tonen. Weldra sta ik op het Sfinks Festival in Boechout.”

Hayen draagt steeds haar eigen juwelen. Zo gebeurt het wel eens dat ze onverwachts iets verkoopt. “In Londen werd ik spontaan aangesproken op de oorringen die ik droeg. Enkele minuten later waren ze verkocht. Op Rock@Edegem kocht iemand de zelf ontworpen badge op mijn jeans. Heel tof allemaal en de beste motivatie om door te gaan.” Ook al is het aanbod van juwelen enorm, toch is ze ervan overtuigd dat haar ontwerpen toch net dat ietsje extra hebben. Vogels, vissen, Mexicaanse doodshoofden, Japans porselein, Tibetaanse kralen, de Golden Sixties, de soepblikken van Andy Warhol of vleermuizen, je kan het zo gek niet verzinnen of Hayen maakt er een juweel van. “Het is de bedoeling dat mensen een echt ‘wauw-gevoel’ hebben bij het zien van mijn werkjes,” bekent de ontwerpster. “WAAW leek me dan ook een ideale naam voor mijn ontwerpen. Een originele naam die goed in het gehoor ligt en een vingerwijzing naar de spontane reacties die ik al heb gekregen.”

Info: www.facebook.com/waawjuweeltjes

Patrick Vandyc
Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio