© Google Earth

© Google Earth

© Google Earth

© Bert Hulselmans

1 / 5
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Werd startbaan luchthaven Deurne stiekem verlengd?

De gemeente Borsbeek heeft, bij controle en vergelijking van de satellietfoto's van Google Earth, vastgesteld dat de startbaan van Antwerp Airport wellicht werd verlengd. Luchthavencommandant Wim Verbist zegt dat er geen probleem is, minister van Mobiliteit Ben Weyts zal de startbaan opnieuw laten meten.

Tom De Noël

"Op de meest recente luchtfoto's (april 2015) van Google Earth is duidelijk te zien hoe de drempel van baan 29 op het grondgebied van de gemeente Borsbeek werd verlegd naar het oosten, met een verlenging van de startbaan tot gevolg," klinkt het bij het gemeentebestuur. Volgens de burgemeester en schepenen is er "wellicht" een verlenging geweest tot 1.517 meter. De gemeente wijst erop dat de milieuvergunning slechts een lengte van 1.510 meter toelaat.

De gemeente vindt de veronderstelde verlenging in strijd met een overeenkomst van 19 januari 2006 tussen het Vlaams gewest met de gemeente. "De overeenkomst stelt dat de startbaan niet wordt verlengd en dat de drempel baan 29 niet wordt verlegd", klinkt het. Borsbeek heeft daarom minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA), het Vlaams gewest en de luchthavenuitbater een brief gestuurd.

Probleem met markering

Wim Verbist, luchthavencommandant van Antwerp Airport zegt dat er geen probleem is met de lengte van de startbaan, die volgens hem 1.510 meter lang is, wat ook zo in internationale beschrijvingen staat. Hij verwijst wel naar een probleem met een bepaalde markering, maar dat werd intussen opgelost. Desgewenst ziet hij ook een opmeting wel zitten.

"De 1.510 kilometer is nog steeds van kracht en dat staat ook zo in de AIP (een internationale gids met luchthavenspecificaties, red.)", stelt Verbist. De startbaan is wel een tijdlang 150 meter korter geweest door ondertunnelingswerken van de Krijgsbaan. Daarbij werd een tijdelijke 'drempel' aangelegd, maar die is intussen weg en ook de oorspronkelijke werd heraangelegd.

Na een audit bij de FOD Mobiliteit werd wel beslist dat bepaalde markeringen te ver van de baanlampen stonden, maar dat probleem werd volgens Verbist aangepakt. "Op luchtfoto's staat de wittelijnmarkering nog verder, maar dat heeft dus niks met de lengte van de startbaan te maken", stelt hij. "De baan is dus nog steeds 1.510 meter. Dat zal ook de teneur van de boodschap aan de gemeente zijn. We zijn ook bereid om de zaak desgevallend tegensprekelijk op te meten. Opmeten is overigens ook al gebeurd, dit om coördinaten door kunnen te geven", besluit Verbist, die wel betreurt dat Borsbeek verkoos om rechtstreeks naar de pers te stappen.

Nieuwe meting

Minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft intussen verklaard dat hij de startbaan opnieuw zal laten opmeten. Weyts geeft de gemeente Borsbeek gelijk in die zin dat de startbaan weldegelijk werd verlengd. 'De oorspronkelijke lengte bedroeg echter niet 1.510, maar 1.503 meter", zegt hij. De foutieve inschatting zou te wijten zijn aan 'primitievere meetmethodes'. "Bij de recentste opmeting, in september 2014, bedroeg de lengte 1.503 meter." De luchthaven zou dus het recht hebben gehad zeven meter extra aan te leggen en nog steeds binnen de overeenkomst te vallen.

Meer nieuws uit stad en rand

DOEN! in Antwerpen

Mobiliteit - Stad & rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio