Buurtcomité BOLSE ijvert voor ondergrondse spoorcomplex aan Oude Landen

Print

Een simulatie van het aan te leggen spoorinfrastructuur. Links de huizen in de Oude Landen. Tussen de Oude Landen en de sporenbundel worden sportvelden aangelegd. Foto: Tuc Rail

Ekeren - De aanleg van een tweede goederenspoor aan de Oude Landen in Ekeren blijft voor controverse zorgen. Het buurtcomité BOLSE (Buurtcomité Oude Landen Ekeren) hamert op het boren van een tunnel. De spoorwegbeheerder Infrabel gaat voor een ‘ongelijkgrondse kruising’ in het gebied Oude Landen.

Alle partijen zijn het erover eens dat een bijkomende goederenspoorcomplex er ooit moet komen, maar dat is het dan ook. Het voorgesteld project van buurtcomité staat haaks op dat van Infrabel-Tuc Rail, de dochteronderneming van de spoorwegbeheerder. Aanvankelijk trok ook de stad de kaart van BLOSE.  Als de plannen ongewijzigd worden doorgevoerd, kijken de bewoners van de wijk Oude Landen op tegen een talud van 13 meter over een afstand van 1.800 meter en krijgen ze er een flinke portie geluidsoverlast bij op de al bestaande hinder. De bouwvergunning komt er uiteindelijk toch in 2012, maar op basis van 1.400 handtekeningen en met de steun van de stad bij de Raad voor Vergunningsbetwisting, wordt de bouwvergunning betwist. Schepen Koen Kennis (N-VA) nam enkele gespecialiseerde studiebureaus onder de arm, om los van Infrabel het dossier te onderzoeken.  “Een tunnel is niet mogelijk omwille van de hellingsgraad”,  luidde het verdikt. Bovendien zou een tunnel de kosten astronomisch opdrijven. BOLSE betwist die stelling. 

Lees het hele verhaal vrijdag in Gazet van Antwerpen-editie Stad

Meer nieuws uit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio