© Luk Luyten

Airbezen drukt politiek met de neus op de feiten

Het verkeer speelt een belangrijke rol in de mate van luchtvervuiling in de stad. Hoe verder van grote verkeersassen verwijderd, hoe beter de luchtkwaliteit wordt. Dat bevestigt het project Airbezen, waaraan meer dan duizend Antwerpenaren in het voorjaar hun medewerking verleenden.

Luk Luyten

Op uitnodiging van de Wilrijkse en Hobokense sp.a bracht professor Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen vrijdagavond in het Volkshuis aan de Heistraat een heldere uiteenzetting rond Airbezen. Meer dan duizend Antwerpenaren verzorgden gedurende een tweetal maanden een aardbeiplantje bij hen thuis, in de tuin, op de vensterbank of op het terras. Na afloop werden de blaadjes geknipt en opgestuurd. Uiteindelijk kon van bijna 700 plantjes de meetwaarden worden genomen.

“Luchtvervuiling is overal in de stad aanwezig en duidelijk gerelateerd aan het verkeer”, zegt professor Samson. Ook waar trams en treinen passeren is de vervuiling groter, net als op plaatsen waar werven zijn of wegenwerken uitgevoerd worden en waar industrie aanwezig is. Ook opmerkelijk is dat de luchtkwaliteit heel fel kan verschillen van straat tot straat. In smalle straten met hoge huizen is de vervuiling veel hardnekkiger dan in brede lanen met bomen en een middenberm waar de wind meer spel heeft. ”

“Het is in elk geval zo dat Airbezen zeker iets in gang heeft gezet. Er wordt veel over gesproken, onder meer in scholen. Dat leidt tot een betere bewustmaking van het probleem van fijn stof zodat de politiek dat niet meer onder de mat kan vegen. Het wordt serieus genomen, want ook in het Vlaams Parlement werd er al een vraag gesteld naar wat er als gevolg van onze meetresultaten moet gebeuren.”

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio