Griet Van Steen op expositie Antwerpse Academie over illustere eerste afstudeerklas van Fred Bervoets

In de duikboot met kapitein Fred Bervoets

Print

Een schilderij van Griet Van Steen dat op de expositie te zien is, geïnspireerd op een toevalig krantenberichtje over een illegale vogelvanger die door zijn dak ging. Foto: Griet Van Steen

Zandhoven - "We zijn op zee, we gaan onder het ijs, ik ben je kapitein." Dat gaf Fred Bervoets steevast aan zijn studenten mee bij het begin van elk jaar aan de Antwerpse Academie. Omdat het twintig jaar geleden is dat zijn eerste schilderklas afstudeerde, stelde oud-student Sergio Servellon de expositie Duikboot samen. Bervoets blijkt zijn energie doorgegeven te hebben aan een nieuwe generatie artiesten. Nick Andrews, Maryam Najd, Nadia Naveau, Cindy Wright,Tom Liekens maar ook Griet Van Steen uit Pulderbos: ze kozen allen het ruime sop onder aansporing van kapitein Fred. De expo Duikboot met werk van de illustere getalenteerde afstudeerklas van 1996 is nog tot 23 december te bezoeken in de Lange Zaal van de Academie in de Venusstraat in Antwerpen, telkens van donderdag tot zondag tussen 11 en 17u.

Wie de expositie Duikboot in de Antwerpse Academie langs de historische poort in de Venusstraat binnenkomt, krijgt meteen levensgroot de klasfoto uit 1996 te zien. Daar vangt de carrière van professor Fred Bervoets aan.

Als een plichtbewuste leraar kruist Bervoets netjes de armen, terwijl de meisjes en jongens van de schilderklas 4A, keurig in schooluniform, braaf in de lens kijken. “Fred Bervoets was wel te vinden voor zo’n grapje”, zegt Servellon. “Maar hij was het absolute tegendeel van de klassieke leraar. Ik herinner me nog toen ik hem voor de eerste keer in de gangen kruiste, net een clochard. Dat was schijn, want hij wist ontzettend veel en stimuleerde elke student. Hij duwde ze moedwillig kopje-onder en verplichtte ze hun eigen artistieke avontuur aan te gaan. Dat was ongezien.”

’De beste klas’

En het wierp zijn vruchten af. Al in juni 1996 publiceerde Gazet van Antwerpen een artikel over de eindejaarstentoonstelling die de eerste lichting studenten op eigen initiatief in veilinghuis Campo Vlaamse Kaai hield. ‘Fred Bervoets heeft de beste klas’ luidde de krantenkop. Toen waren het nog een dozijn onbekende namen, maar vandaag heeft de helft ervan zijn of haar weg naar musea al gevonden.

“Bervoets drukte niet zijn stijl maar wel zijn wilskracht door”, analyseert Servellon. “Sofie Muller zou later niet met schilderijen maar met haar sculpturen naam maken. De Tsjechische Lucie Lavickova schilderde tijdens de opleiding eerder traditioneel, maar geraakte in crisis. Zij werd de allereerste studente uit de schilderklas op de Academie die afstudeerde met een happening, goedgekeurd door Bervoets. Voor haar eindwerk liet ze alle curatoren inclusief Jan Hoet en Flor Bex opdraven in een soort politiek theater met als titel Eerste plenaire zitting van de communistische partij van Tsjecho-Slowakije. Lavickova lanceerde de Happy Famous Artists en leidt nu een ontwerpstudio in Londen.”

October Octopus

Om structuur in de expo te krijgen, zoomde Servellon in op drie kunstenaarscollectieven die uit de klassen van Bervoets ontstonden. Rond de groep van 1996 ontstond October Octopus, die samen een atelier in de Transvaalstraat op Zurenborg huurde. “We waren met acht verschillende nationaliteiten. Dat was nieuw, want vanaf 1992 gingen de deuren van de Academie open voor buitenlandse studenten”, zegt Servellon, zelf afkomstig uit El Salvador. “We stelden onze openheid

Duikboot: Venusstraat 34, tot 23/12, Antwerpen, van donderdag tot zondag tussen 11 en 17u; www.delangezaal.be

Frank HEIRMAN

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio