Leerkrachten met veerkracht

staking Foto: kma

Leerkrachten met veerkracht

Print
Zandhoven - Aan de Klaproosschool in Pulderbos stonden twee ballonpoppen met springveren als benen.

Suzy Sas legt uit waarom ze op deze manier actie voeren. "De specificiteit van het kleuter- en lager onderwijs met zijn kalendergebonden activiteiten, maakt dat het niet voor elk personeelslid evident is om meermaals het werk neer te leggen. Daarom
mobiliseert het COV voluit voor de staking van 15 december 2014. Ook zonder effectief deel te nemen aan de provinciale beurtstakingen kunnen we in het onderwijs duidelijk laten merken dat de federale maatregelen verpletterend wegen op het onderwijs en het onderwijspersoneel. Met deze originele, alternatieve actie in het onderwijs ondersteunen wij de stakende collega’s in de andere sectoren.


In het onderwijs werken is geen evidente opdracht: elke dag wil je met passie en enthousiasme voor de klas staan, directie- of ondersteunende functies op je nemen en het beste uit elke leerling halen. Maar daarvoor heb je ook de nodige veerkracht nodig om op adem te komen wanneer je het nodig hebt, zeker in het spitsuur van het (gezins)leven en op oudere leeftijd. Veerkracht
is: je veilig en omkaderd weten op de werkvloer dankzij een sterk personeelsbeleid, waar aandacht is voor ieders kwaliteiten, waar werkzekerheid en een open cultuur voorop staat.
Veerkracht is ook: even wat minder kunnen werken als het nodig is. En laat dat nu net zijn waar de federale regering in snoeit, de arbeidsvoorwaarden voor onderwijs: loopbaanonderbrekingen, deeltijdse werkloosheidsuitkeringen, kansen voor startende leraren, pensioenen … Ook de maatregelen van de Vlaamse regering maken het werk in onderwijs steeds moeilijker werkbaar. Goed onderwijs is mensenwerk en dat vraagt menselijke maatregelen."

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio