Pastoor Scheelen bijzonder opgezet met schilderij dat belang van de rozenkrans toont

"Dubbelpaneel is missing link"

Print
Antwerpen - De Sint-Pauluskerk draagt zorg voor haar erfgoed. Gisteren werd het gerestaureerde schilderij met de Allegorie van de Rozenkrans voorgesteld.

De restauratie nam negen maanden in beslag. De zussen Jill en Ellen Keppens, zelfstandige restauratrices, kijken met plezier terug op deze periode. “Met zijn tweeën restaureren heeft wat ons betreft duidelijk voordelen”, zegt Jill Keppens. “Een groot schilderij alleen hanteren is praktisch onmogelijk en het is nuttig om samen te overleggen hoe de restauratie het best zal verlopen. We zijn elkaars klankbord.” Tijdens de restauratie bleek dat het schilderij de voorbije eeuwen ettelijke keren werd hersteld. “We hebben verscheidene overschilderingen en retouches teruggevonden”, zegt Ellen Keppens. “Ook met vernislagen is men in het verleden kwistig omgesprongen. Het vernis vergeelde na verloop van tijd waardoor het schilderij er voor de restauratie zo donker uitzag.”

“We zijn er nog niet helemaal uit waar we het werk gaan opstellen”, zegt voorzitter van de Sint-Paulusvrienden Walter Geluyckens. “We willen graag tegelijkertijd de voor- en achterkant tonen.” Waarom in de achttiende eeuw de keerzijde van het paneel werd beschilderd, blijft voorlopig een raadsel. “Misschien is er wel een eenvoudige verklaring”, zegt Geluyckens. “Mogelijk was het zeventiende-eeuws schilderij wat ouderwets geworden en besloot men daarom op de keerzijde een ‘moderne’ afbeelding te schilderen.”

Pastoor Scheelen is bijzonder opgezet met het dubbelpaneel. "We bezaten al schilderijen die de slag bij Lepanto voorstellen en de ‘Madonna van de Rozenkrans’, naar Caravaggio, maar nu bezitten we de ontbrekende schakel, de missing link tussen beide.”

Lees het hele verhaal woensdag 6 mei in Gazet van Antwerpen - editie Stad

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio