De Carrefourparking in Schoten© JAA

SP.A-vertegenwoordigers Kurt Vermeiren, Gilbert Verstraelen en Frank Dillen willen iedereen tijdig waarschuwen voor mogelijk shopping center-ontwikkelingen op de Carrefour-parking in Schoten.© JAA

Alvast op deze schets wordt de parking ingepalmd door winkels, kantoren en appartementen. De Park & Ride wordt een groot parkeergebouw van vier hoor.© IF

1 / 3

Uitbreiding Park & Ride Keizershoek en ontwikkeling Carrefourparking baren sp.a zorgen

“Geen mini-Uplace aan Bredabaan”

Er komt een forse uitbreiding van de Park & Ride Keizershoek aan de Bredabaan. De huidige open parking wordt vervangen door een vier verdiepingen hoog parkeergebouw. Maar wat de sp.a-afdelingen van Merksem en Schoten nog meer zorgen baart, is de mogelijke parallelle ontwikkeling van de huidige Carrefour-parking tot zone voor handelszaken, kantoren, wonen en horeca.

jaa

“Stad en Vlaamse overheid zijn het eens om in Merksem op de site van de huidige P&R een groot parkeergebouw te plaatsen waarin bijna vier keer zoveel wagens zullen kunnen staan”, bevestigt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) één van de concrete minder hinder-maatregelen. “Een van de Vlaamse agentschappen zal hiertoe het initiatief nemen. Voorlopig is er nog geen bouwaanvraag. Ik hoop wel dat het parkeergebouw in 2017 in gebruik zal zijn. We willen het verkeer ontlasten.”

De parkeertoren voor zowat 800 wagens zorgt in Merksem en in Schoten voor ongeruste reacties bij verenigingen rondom de site en bij de sp.a-afdelingen van beide gemeenten. “De uitbreiding zal zorgen voor nog meer auto’s op een plaats waar het verkeer nu reeds stilstaat op winkelmomenten. Het is dan stapvoets rijden op Bredabaan, Horstebaan en Kapelsesteenweg”, aldus Gilbert Verstraelen (sp.a), districtsschepen in Merksem.

Maar de socialisten zijn zo mogelijk nog ongeruster over enkele schetsen die ze in handen kregen na een brainstorm die de stedelijke denktank Labo XX recent organiseerde met verenigingen in de buurt van de P&R Keizershoek en het Fortje van Merksem. “Daarop is te zien hoe de grote parking van Carrefour, aan de overkant van de Bredabaan in Schoten, wordt ontwikkeld tot zone voor handel, horeca, appartementen en kantoren. In de meest gedurfde toekomstschets is zelfs sprake van een tiental los van elkaar staande gebouwen. Dit lijkt wel een mini-Uplace”, wil ook Schotens oppositieraadslid Kurt Vermeiren (sp.a) iedereen wakker schudden.

Lees vrijdag het volledige artikel in Gazet van Antwerpen - edities Noord en Stad

Forse uitbreiding Park and Ride Keizershoek leidt tot onrust

© IF

De geplande uitbreiding van de Park and Ride Keizershoek in Merksem bij de Bredabaan zorgt voor ongeruste reacties bij sommige verenigingen en bij de sp.a.

De stad Antwerpen en de Vlaamse overheid zijn het eens over het principe om van de huidige open parking een gebouw te maken van vier verdiepingen hoog waardoor er ook ongeveer vier keer zoveel wagens kunnen staan dan nu het geval is. De sp.a-afdelingen van Merksem en Schoten vrezen dat hierdoor nog meer auto’s naar de al bijna verzadigde Bredabaan worden gelokt. Ze zijn vooral ongerust over een mogelijk parallelle ontwikkeling van de parking van de huidige Carrefour, aan de overkant van de Bredabaan in Schoten, tot zone voor winkels, kantoren, horeca en appartementen.

Voorlopig is er alleen een principiële beslissing over uitbreiding van de park and ride Keizershoek. De Vlaamse overheid zou dat parkeergebouw realiseren. Een en ander past ook in de Minder Hinder-maatregelen bij de geplande grote wegwerkzaamheden in de stad. Volgens Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) kan het parkeergebouw wellicht in 2017 in gebruik genomen worden. Een mogelijke ontwikkeling van de Carrefoursite staat daar volledig los van, zegt Kennis nog.

Lees vrijdag meer in Gazet van Antwerpen - editie Stad

DOEN! in Antwerpen

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio