Joes Brands runt succesvolle opnamestudio in Schotense rijwoning

Steeds meer rockbands kiezen voor Sputnik sound

Print

Joes Brands, sound engineer, technicus én muzikant, leidt de succesvolle SputnikStudio in Schoten Bloemendaal. Foto: JAA

Schoten - Is Sputnik het best bewaarde geheim van Schoten? Voor de man in de straat wel, maar onder muzikanten klinkt de naam van de opnamestudio, verstopt in een rijwoning van de wijk Bloemendaal, steeds luider. Fixkes en Admiral Freebee zijn maar twee van de bands die er recent hun nieuwe plaat lieten opnemen en mixen door Joes Brands, de man in de cockpit van de SputnikStudio.

Wanneer je de SputnikStudio betreedt, hoor je meteen aan het geluid van je eigen stem dat de akoestische omstandigheden ideaal zijn. Het lijkt wel of je zinnen opgeslorpt worden door het behang. Als was het om de akoestische kwaliteiten van zijn studio te benadrukken, praat Joes Brands (40), een naar Schoten uitgeweken Limburger, van nature ook nog eens heel zacht en rustig.

“Dit is mijn studio, maar ik woon hier ook, samen met mijn vriendin Karen”, leidt Joes me rond. “Vroeger gebeurden de opnames letterlijk in onze woonkamer, die met de tijd steeds meer volgestopt raakte met apparaten en instrumenten.  Vijf jaar geleden hebben we dan een stuk bijgebouwd zodat we privé en werk beter kunnen scheiden.”

Neil Young

Het geheim van Joes Brands zit hem niet in hypermoderne digitale snufjes, maar in het geloof in de meerwaarde van samen spelen en samen opnemen. “De techniek laat al lang toe dat muziek- en zangpartijen apart worden opgenomen om achteraf dan ook nog eens oneindig digitaal te worden bewerkt. Ik kies ondanks de onbeperkte mogelijkheden vandaag toch voor de aanpak van de jaren zestig en zeventig. Toen waren er maar viersporenrecorders beschikbaar en moest er tijdens opnamesessies dus wel samengespeeld worden door de verschillende bandleden en werd de klank in de opnameruimte gemaakt. De magie die kan ontstaan tussen mensen die samen musiceren, is met geen enkele techniek te evenaren.”

Joes Brands zweert niet alleen wat de gezamenlijke live opnames betreft bij de jaren zestig en zeventig, maar gebruikt in zijn best wel professionele studio ook bewust enkele vintage technische onderdelen. Zo werken de voorversterkers op lampen, zoals in de tijd dat Glyn Johns de platen van The Rolling Stones of Led Zeppelin opnam en mixte. Ze zorgen voor een warme analoge klank en zijn bv. ook terug te vinden in de favoriete mengtafel van Neil Young. 

Lees het volledige verhaal dinsdag in Gazet Van Antwerpen Metropool Noord.

 

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio