Nijlenaar lanceert pompoenpittenbier

Print

Foto: Joren De Weerdt

Nijlen - In de Emiliushoeve in Bevel is vrijdagavond het nieuwe biertje Louis PP gelanceerd. Het pompoenpittenbier van Nijlenaar Louis Smets heeft de ambitie om sociaal ondernemen in de praktijk te brengen.

Het idee kreeg echt vorm toen zijn dochter als stagiair ging werken op de zorgboerderij in Bevel, waar mensen met een beperking overdag terechtkunnen. “Stien vertelde mij over haar werk met die mensen. We staken de hoofden bij elkaar en besloten om mijn hobby van bierbrouwen te transformeren naar een sociaal- economisch proefproject. Al snel vonden we ook bij brouwerij Dilewyns uit Dendermonde een geëngageerd team om dit proefproject mee te realiseren”, legt Smets uit. 

Concreet kwam het er op neer dat er voor het inpakken van de 18.000 flesjes beroep gedaan werd op de helpende handen van de Emiliushoeve. Later is het de bedoeling om ze ook te betrekken bij de verkoop, de distributie, het kweken van de ingrediënten, enzovoort. “Op die manier krijgen ze een gevoel van eigenwaarde. Dat is een heel andere waarde dan wat de aandeelhouders van de grote brouwerijen ambiëren”, aldus Louis. 

Speciaal is dat er ook pompoenpitten in de tripel gaan. “Dat is het bijzondere”, legt de receptenmaker uit. Het bier moest ook nog objectief getest worden. “Daarvoor ben ik naar een aantal toprestaurants getrokken. Gert De Mangeleer van Hertog Jan, reageerde heel enthousiast. Daarna  ben ik bij Sergio Herman in The Jane langsgeweest. Ook hij was verkocht en zette het al op de bierkaart. Dat is nu al het geval in heel wat bekende sterrenzaken.”

Het bier is momenteel te koop bij de Emiliushoeve (15 euro voor zes flesjes), via de webshop en bij enkele ambassadeurs thuis. De winst wordt ook gebruikt voor de werking van de Emiliushoeve.

 

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio