Liefkenshoektunnel slokt BAM definitief op

Liefkenshoektunnel slokt BAM definitief op

Liefkenshoektunnel slokt BAM definitief op

Print
De NV Liefkenshoek wordt geherstructureerd, zodat de tunnelbeheerder de rol van BAM kan overnemen. Dat zegde minister-president Kris Peeters (CD&V) gisteren in het Vlaams parlement.

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel had na het referendum zijn publieke draagkracht verloren. Tegelijk werd Vlaanderen op de vingers getikt omdat BAM te weinig financiële zelfstandigheid had. Om te voorkomen dat de financiën van BAM zouden gaan wegen op de Vlaamse begroting, wordt nu uiteindelijk toch gekozen voor de NV Liefkenshoektunnel om de rol over te nemen, maar dan op een neutralere manier.

“Het is ook beter dat het beheer van alle Schelde-oeververbindingen in één maatschappij gebeurt”, zegde Peeters in de commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement. “Daarom wordt de NV Liefkenshoek geherstructureerd.”

Voormalig Vlaams minister voor Financiën Dirk Van Mechelen (Open VLD, foto) wilde weten hoe het zat met de financiering van het hele Oosterweelgebeuren. “Volgens de inspectie van Financiën kan maximaal 2,5 miljard euro worden gefinancierd door tolheffing. De prijs van het project is intussen opgelopen. Naast eigen en Europese middelen blijft 3,7 miljard te financieren.”

Volgens de minister-president is dat ingecalculeerd toen samen met de stad werd gekozen voor de tunneloplossing.

“Blijft de R11”, aldus Van Mechelen. “Hoe betalen we die?” “Want de tunnels zullen minder tol opbrengen omdat er na de heraanleg van de R11 meer voor die oplossing zullen kiezen”, voegde Dirk De Kort (CD&V) toe. “Daarover moeten alle studies nog gebeuren. Alleen de tunnel aan de luchthaven hadden we al ingeschreven in de begroting en dat dossier is intussen gestart”, besloot Kris Peeters.

JVB

Nu in het nieuws