1 / 2

Frateur-De Pourcq schakelt zeven werkzoekenden in voor tramverlenging

“Weet je nog hoe dit gereedschap heet?”, vraagt Marc De Wit aan een van zijn ‘leerlingen’. Momenteel heeft hij op de werf van de tramverlenging Deurne- Wijnegem zeven werkzoekenden onder zijn hoede. Bij Frateur-De Pourcq krijgen zij een opleiding sporen leggen.

jrosquin

Op de werf aan de Fortweg, waar de eindlus van de tramverlenging Deurne-Wijnegem komt, is de sterk gediversifieerde groep qua afkomst en eerdere werkervaring naarstig in de weer met het voormonteren van de sporen.De regen en het slijk lijkt hen niet te deren.

“Normaal ben ik lasser van beroep, maar dit buitenwerk is meer mijn ding”, zegt Mohammed El Badaoui (37) overtuigd. “In de winter is het soms wel even op de tanden bijten, maar in de zomer is het ideaal. Je zit ook niet vastgeroest op een werkplek. Dat zorgt voor variatie.”

Welk gereedschap?

Moeilijk vindt Mohammed het tot nu niet. “Belangrijk is dat je eerst het gereedschap en de technische termen allemaal goed leert kennen, zodat je weet waarover ze spreken. Als ze zeggen ‘geef me dat of dat eens aan’ of ‘doe dat eens’, dat je het niet in Keulen hoort donderen. Het is in eerste instantie leren met je ogen en oren.”

“Daarom dat ik geregeld vraag wat ze aan het doen zijn of met welk gereedschap dat ze nu aan het werken zijn”, verklaart mentor Marc De Wit zijn voorgaande vraag. “Het loopt goed. De groep hangt ook goed aan mekaar. De ene trekt de andere mee. Het zijn ten slotte toch allemaal verschillende nationaliteiten die elkaar van haar noch pluim kenden.”

Hels lawaai

Zo is er Soslan Chupanov (30, foto) die uit Rusland komt. In zijn thuisland had hij al wat ervaring opgedaan in de metro van Moskou. “Maar dat kan je helemaal niet vergelijken met hier. De spoorsystemen hier zijn veel moderner, net als de machines om mee te werken. Ook het lawaai om in te werken is een pak minder. In Rusland kon je door het helse lawaai mekaar gewoon niet verstaan. Dat maakt het niet makkelijk, want tenslotte is het teamwerk. Hier gaat dat perfect”, zegt Soslan.

Vanuit BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), die in dit project als coördinator optreedt voor het Vlaams Gewest en De Lijn, werden de aannemers via het bestek aangespoord om stages of opleidingen voor werkzoekenden te organiseren. Frateur-De Pourcq beklaagt zich dit niet. “Met uitzondering van Delft bestaat nergens in Europa een specifieke opleiding spoorleggen. Met de nog toekomstige grote projecten van het Masterplan 2020 in en rond Antwerpen gaan we nog meer geschikte krachten nodig hebben”, zegt afgevaardigd bestuurder Dirk Rotthier.

Bart Roggeman

www.talentenwerf.be

MEER OVER Talentenwerf

Nu in het nieuws