'I Bob You' moet bestuurders van de drank houden

'I Bob You' moet bestuurders van de drank houden

'I Bob You' moet bestuurders van de drank houden

Print
De nieuwe Bob-campagne is gelanceerd met de slogan 'I Bob You'. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) waarschuwt dat er opnieuw meer dronken bestuurders achter het stuur kruipen.

De vijftiende verjaardag van Bob is donderdag gevierd met de nieuwe campagne 'I Bob You'. Die moet chauffeurs ervan weerhouden met een glaasje te veel achter het stuur te kruipen.

Ongevallen

Zo'n campagne is nog steeds nodig volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), want uit cijfers blijkt dat het aantal bestuurders dat rijdt met te veel alcohol in het bloed toegenomen is.

Vorig jaar verloren in België meer dan 230 mensen het leven door een ongeval waarin alcohol een rol speelde, stelt BIVV. Vooral 's nachts is het probleem duidelijk. Op een paar jaar tijd zijn er tijdens weekendnachten meer dronken chauffeurs bijgekomen, tijdens weeknachten is het aantal dronken bestuurders zelfs verdubbeld.

In 2009 werden 13,1 procent positieve gevallen genoteerd tijdens de weekendnachten, 's nachts in de week is dat 6,7 procent. De 40 tot 54-jarigen rijden het vaakst onder invloed, maar jongeren tussen 18 en 25 jaar die onder invloed rijden, raken vaker betrokken bij een ernstig ongeval.

180.000 ademtests

Tijdens de eindejaarsperiode zullen 180.000 ademtests worden afgelegd, aldus een omzendbrief van minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open Vld) en staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).

De campagne zal deze keer gewoon doorlopen na de eindejaarsfeesten. Ook wordt de context van de actie uitgebreid: Bob zal voortaan ook aanwezig zijn op sportmanifestaties, in restaurants, op bedrijfsfeestjes enzovoort.

Lees ook: 180.000 ademtests tijdens eindejaar

.

Nu in het nieuws