Minimumdienst bij het spoor kan wel degelijk

Een minimumdienst bij spoorstakingen kan wel degelijk. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) aan senator Guido De Padt. Volgens Vervotte verplaatst 70% van de treinreizigers zich tijdens de piekuren: tussen 6 en 10 uur ’s ochtends en tussen half vier en half acht ’s avonds. Om een minimumdienst te organiseren moeten alle treinen in die tijdsperiodes rijden.

ssimons

Om op een geïsoleerde dag zo’n minimumdienst te organiseren waardoor iedereen naar zijn werk kan, zijn 8.000 personeelsleden nodig. Als de staking lagere tijd zou duren, worden er dat 14.000. De Padt besluit dat een minimumdienst zeker te organiseren valt. Maar zoals geweten zijn de CD&V-ministers van ACV-signatuur tegen een verplichte minimumdienst.

De vakbonden beweren namelijk dat een minimumdienst in België “niet kan georganiseerd worden”. Maar ondertussen is een staking zoals deze van vandaag in geen enkel Europees buitenland mogelijk: de helft van de Europese landen hééft een minimumdienst, in de andere helft geldt voor deze sectoren een stakingsverbod.

Meer informatie over de minimumdienst bij spoor- en cipiersstakingen vindt U op de expertenpagina van John De Wit.

JDW