Seks & Relaties

Zo voorkom je die jetlag

Print

Zo voorkom je die jetlag

We gaan steeds meer op reis, maar die jetlag, daar lijkt niemand een gepaste oplossing voor hebben gevonden.

Zet je klok reeds een uur vroeger of later gedurende de laatste week voor je vertrek. Zo raak je stilaan uit je routine van thuis en is het simpeler om aan het nieuwe uur te wennen.

Sport veel vooraf, een gezond lichaam kan gemakkelijker aanpassen aan een nieuw ritme en schema. Probeer de stress ook zoveel mogelijk te verminderen. Adrenaline vertroebelt de slaap, waardoor je moeilijker in je nieuwe ritme kan geraken.

Probeer tijdens de vlucht zo veel mogelijk te slapen en zo weinig mogelijk te eten. Als je met honger van je vliegtuig afstapt, ga je sneller op zoek naar eten en geraak je vanzelf in het nieuwe tijdsschema. Probeer zoveel mogelijk te drinken tijdens de vlucht. Door de intense airconditioning op het vliegtuig kan je sneller gedehydrateerd worden en dan heeft je lichaam langer nodig om te herstellen.

Eenmaal aangekomen is het belangrijk om zo veel mogelijk het dagelijkse schema te volgen. Ga naar buiten wanneer de zon schijnt, eet wanneer de plaatselijke bevolking eet en ga slapen wanneer zij dat doen. Hierdoor krijgt je lichaam hernieuwde energie. Geef dus niet meteen toe aan je moeheid door de hele dag in bed te liggen.

NIET TE MISSEN