Tot 1 miljoen euro verlies voor haven door spooracties

Print

Tot 1 miljoen euro verlies voor haven door spooracties

De stakingsacties van het spoorwegpersoneel hebben hun sporen achtergelaten in heel het land. Omstreeks 8.30 uur stond er meer dan 300 kilometer file en vanaf 7 uur werden de treinen op de lijn Essen-Charleroi via Antwerpen afgeschaft. Het goederenverkeer bij de spoorwegen lag maandagochtend in Vlaanderen zo goed als volledig lam. Voor de haven van Antwerpen betekent dat een verlies van 0,5 tot 1 miljoen euro per dag.

Door de aangekondigde acties op de spoorwegen, kozen veel mensen maandag voor de wagen. Dat leidde tot heel wat fileleed.

"Er staat een kwart tot een derde meer file", aldus Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. "Vanuit Charleroi en Namen zijn er grote problemen. Vanuit Gent is er een heel zware ochtendspits met vertraagd verkeer en accordeonfiles, ook vanuit Leuven is dit het geval."

Omstreeks 8.30 uur stond er nog meer dan 300 kilometer file, een kwartier later was dat nog 250 à 270 kilometer. Beeckman verwacht ook een vroege avondspits. Aan de traditionele knelpunten zal de spits sneller op gang komen en zullen er langere reistijden zijn.



Trein

De hinder op de spoorwegen was maandagochtend vooral te voelen in Wallonië. "In Charleroi is er een piket, waardoor er daar geen treinen rijden", zegt Infrabel-woordvoerder Bram De Saedeleer. "In Namen is een aantal treinbestuurders niet komen opdagen, ongeveer de helft van de treinen is uitgereden. In Luik en Bergen rijdt alles volgens het boekje. In Vlaanderen is alles uitgereden, behalve een trein vanuit Antwerpen richting Brussel."

Vanaf 7 uur ondervond het treinverkeer tussen Antwerpen en Brussel wel veel hinder. Alle treinen op de lijn Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi zijn sindsdien afgeschaft. Veel treinen liepen ook vertraging op. Meer informatie over het treinverkeer op www.railtime.be.

Goederenverkeer

Het goederenverkeer bij de spoorwegen lag maandagochtend door de stakingsacties in België zo goed als volledig lam. De kans is klein dat er maandag voor 22u nog goederentreinen zullen rijden.

De haven van Antwerpen is niet te spreken over de spooracties. "Het is belangrijk dat goederen snel vervoerd kunnen worden", zegt Jan Blomme van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. "Elke dag gaat het om meer dan 200 volgeladen treinen. Die vertegenwoordigen elk ettelijke duizenden euro's, waardoor de directe economische kost voor de haven 0,5 tot 1 miljoen euro per dag bedraagt."



MEEST RECENT