Dossier Oosterweel

Hoe de cut&cover-tunnel eruit zal zien

Print

Hoe de cut&cover-tunnel eruit zal zien

Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits gaf donderdagmiddag met een uitvoerige powerpoint-presentatie meer inzicht in de details van de toekomstige tunnel tussen het Oosterweelknooppunt en de Antwerpse ring ter hoogte van Schijnpoort (aan het Sportpaleis).

De sluiting van de ring rond Antwerpen gebeurt met een afgezonken tunnel onder de Schelde, al gepland in het Lange Wapper-scenario, met aansluitend de cut&cover-tunnel. De discussie draaide de afgelopen maanden rond dat laatste gedeelte, waar gekozen moest worden voor een verbinding via een brug, de Lange Wapper, of een tunnel.

Op Linkeroever blijven de oorspronkelijke plannen behouden in de nieuwe Oosterweelverbinding. Concreet komen op Linkeroever een tolplein, de aansluiting van de Oosterweelverbinding op alle hoofdwegen (E34 richting Knokke, E17 richting Gent en Kennedytunnel), de aanleg van parken, fietspaden en parallelwegen en landschapsvorming. De Waaslandtunnel, die nu de verbinding vormt tussen Linkeroever en het centrum van de stad, krijgt een "downgrade", dat wil zeggen een meer lokale bestemming.

Ook de tunnel onder de Schelde, van Linkeroever naar het Oosterweelknooppunt, was al gepland en wordt niet gewijzigd. Het wordt een afgezonken tunnel met twee maal drie rijstroken voor doorgaand verkeer, met laterale vluchtgangen aan weerszijden en ruimte voor een fietspad.

Het Oosterweelknooppunt wordt een volwaardig knooppunt dat de ontsluiting van het noorden van de stad waarborgt en de ontsluiting van de haven verbetert.

De cut&cover-tunnel start aan het Oosterweelknooppunt en eindigt aan de bestaande ring ter hoogte van Schijnpoort, aan het Sportpaleis. Er worden twee aparte tunnelkokers voorzien, een noordelijke en een zuidelijke tak, met telkens twee rijstroken en een vluchtstrook.

De noordelijke tak van de Oosterweeltunnel gaat ter hoogte van Merksem/Luchtbal onder de grond in de richting van de A12/E19. Het huidige viaduct daar wordt afgebroken en de ring zal in de toekomst ónder de huidige Groenendaallaan gaan. Enkel de spoorwegbrug van het station Luchtbal blijft behouden.

Van Luchtbal loopt de noordelijke tak onder het Amerikadok en het Albertkanaal tot aan de Oostelijke kade van het Straatburgdok ter hoogte van de Noorderlaanbrug. Vanaf daar wordt de tunnel een cut&cover-tunnel. Er wordt een kruising gemaakt met de hogesnelheidsspoorlijn, een technisch heikel karwij. Bedoeling is om de treinverbinding in stand te houden tijdens de werken.

De zuidelijke tak maakt de verbinding tussen de Oosterweelknoop en de bestaande ring ter hoogte van Schijnpoort/Sportpaleis. De zuidelijke tak loopt ook onder het Amerikadok en het Albertkanaal evenwijdig met de noordelijke tak. Net achter de IJzerlaanbrug sluit de tunnel aan op de bestaande ring.

Het huidige viaduct aan het Sportpaleis wordt afgebroken en de ring komt "onder het maaiveld", dat wil zeggen in een open sleuf onder de oppervlakte. De ring komt daardoor onder de Schijnpoortweg te liggen. Het op- en afrittencomplex Schijnpoort krijgt de vorm van een paperclip, dat neemt een pak minder ruimte in beslag dan een klaverbladcomplex. Door de aanpassingen komt er aan het Sportpaleis ruimte vrij voor een groot open plein, dat de stad zelf kan ontwikkelen.

De tunnel met twee kokers bestaat uit 16 verbindingselementen van 30 meter breed in massief beton. Elke koker heeft twee rijstroken van 3,5 meter breed en een vluchtstrook van 3,1 meter breed. Tussen de beide rijrichtingen komt een leidingen-, vlucht- en dienstenkoker.

Masterplan 2020

Samen met de beslissing voor een Oosterweeltunnel heeft de Vlaamse regering zich ook opnieuw gebogen over het hele Masterplan 2020, dat de Antwerpse mobiliteit in zijn geheel moet verbeteren. Daarbij zijn ook openbaar vervoers- en waterprojecten begrepen. Door de keuze voor een tunnel is er geen sprake meer van een verbreding van de Antwerpse ring. In ruil daarvoor is gekozen om in het zuidoosten de R11 tussen het knooppunt Wommelgem op de E313 en de E19 richting Brussel te ondertunnelen. In combinatie met de al geplande aanleg van de A102, tussen de E313 en de E19 richting Nederland, moet dat heel wat doorgaand verkeer uit de stad weghouden.

De tunnel onder de R11 zal ook onder de luchthaven van Deurne gaan. De ondertunneling moet de uitbreiding van de Antwerpse luchthaven alle kansen geven, nu de Raad van State de plannen voor de heraanleg van de aanpalende Krijgsbaan verworpen heeft.

De ondertunneling van de R11 zal in fases aangepakt worden. Zo wordt prioriteit gegeven aan het stuk onder de luchthaven. Tegen 2013 moet de luchthaven immers voldoen aan Europese veiligheidsnormen en daarvoor zijn de infrastructuurwerken nodig. Hoe en wanneer de volgende fases aangepakt worden, moeten de komende weken en maanden uitwijzen. Zeker is wel dat niet met de aanleg van de A102, aansluitend aan de R11, gestart wordt vóór de Oosterweeltunnel af is.

De Vlaamse regering maakt zich sterk dat het herziene Masterplan 2020 met de R11-tunnel de vijf miljard euro die ze in maart voorzag niet zal overschrijden. Daarvan gaat 3,05 miljard euro naar de Oosterweeltunnel. Er wordt in het centrum bespaard op de aanleg van de Groene Singel, die er zou komen ter compensatie van de verbreding van de ring. Omdat de ring nu niet verbreed wordt, worden ook de plannen voor de aanleg van groene boulevards en fietspaden opgeborgen. Het geld dat daardoor vrijkomt, zal gebruikt worden voor de R11-tunnel, legde Peeters uit.

Noriant

De nv BAM krijgt de opdracht om met Noriant, die de werken voor de Oosterweelverbinding initieel zou uitvoeren, na te gaan hoe de samenwerking voortgezet zal worden.

Meer over Oosterweel en overkapping Ring