Dossier Oosterweel

"A102 aanleggen zinloos als tracé BAM wordt aangehouden"

A102 aanleggen zinloos als tracé BAM wordt aangehouden

"A102 aanleggen zinloos als tracé BAM wordt aangehouden"

Print
De aanleg van de A102, ten oosten van Antwerpen tussen Ekeren en Wommelgem, is "totaal nutteloos" in de huidige configuratie van de Oosterweelverbinding. Dat zegt stRaten-generaal op een persconferentie.

"Het is een zinloze investering: de snelweg zal nauwelijks verkeer aantrekken. Enkel in combinatie met het Meccano-tracé is de aanleg van A102 gerechtvaardigd", luidt het.

Wanneer de Oosterweelverbinding wordt aangelegd volgens het BAM-tracé, zal de geplande A102 Wommelgem-Ekeren enkel verkeer aantrekken dat van de E313 naar het noorden rijdt of andersom. Dat zou 1.460 wagens per uur opleveren tijdens een spitsuur, volgens de studie van onderzoeksbureau TML. Te weinig volgens stRaten-generaal om de investering van 726 miljoen euro te rechtvaardigen.

Meccano

In combinatie met hun Meccano-tracé dat verkeer probeert weg te houden van de stad, is de A102 volgens de actiegroep wel een goed idee. "Dan sluit die namelijk aan op de meer noordelijke verbindingsweg langs de stad en kan het verkeer in één vlotte beweging via de A102 ook naar linkeroever en de E17 rijden", legt Peter Verhaeghe uit.

Volgens TML zou de A102 dan goed zijn voor 4.820 wagens per uur tijdens een spitsuur. StRaten-generaal opperde voorts dat bij aanleg van het Meccano-tracé de Ring kan worden omgevormd tot een stedelijke expresweg met lokaal verkeer, lagere snelheid en dus minder uitstoot en ongevallen.

Lightrail-net

De actiegroep pleit ook voor een ambitieus lightrail-net op de bestaande spoorlijnen rond Antwerpen en een uitbouw van de premetro en het openbaar vervoer in en rond Antwerpen.

Lees ook: "Nieuw referendum als Ring moet verbreed worden"

Meer over Oosterweel en overkapping Ring