Legoblokje is geen beschermd merk

Legoblokje is geen beschermd merk

Legoblokje is geen beschermd merk

Print
Het Legoblokje kan geen beschermd merk worden in de Europese Unie. Dat heeft het Europees Hof van Justitie in Luxemburg vandaag beslist.

Het is slechts een “uitvinding”. Iedereen mag dus na twintig jaar iets soortgelijks op de markt brengen. Bij een merk mag dat niet, het mag nooit nagemaakt worden zonder toestemming.

Aanvankelijk was het Legoblokje wel als merk ingeschreven, maar concurrent Mega Brands, die ook zo’n blokje op de markt brengt, liet dit nietig verklaren. Het Hof van Luxemburg volgt dit nu.

Twintig jaar

Om een merk te kunnen worden, moeten jouw producten zich van andere kunnen onderscheiden. Lego had gezegd dat de reeks met twee uitstulpingen op ieder blokje daarvoor voldoende waren. Die twee uitstulpingen zijn echter niet meer dan “een technische oplossing om twee blokjes op elkaar te zetten”, zo zegt Luxemburg.

En dit soort “louter technische oplossingen” kunnen alleen voor twintig jaar beschermd zijn als “uitvinding”, niet definitief als “merk”. Voor Lego zijn de twintig jaar verstreken.

JDW

.

Nu in het nieuws