Afrikanen halen steeds meer geld uit hun gsm

Afrikanen halen steeds meer geld uit hun gsm

Afrikanen halen steeds meer geld uit hun gsm

Print
Een taxichauffeur in het Zambiaanse Lusaka verdient een extraatje door voor zieke klanten medische informatie op te zoeken met zijn smartphone. Het is maar één van de honderden manieren waarop Afrikaanse ondernemers geld halen uit hun mobiele telefoon. Ook overheden zetten steeds meer in op de alomtegenwoordigheid van zaktelefoons.

In Kenia verhuren gsm-bezitters hun toestel aan wie er nog geen heeft. Anderen laden de toestellen op van mensen die geen aansluiting hebben op het stroomnet.

Adèle Botha, een onderzoekster van de Zuid-Afrikaanse Raad voor Wetenschappelijk en Industrieel Onderzoek (CSIR), heeft een hele waslijst van ideeën in kaart gebracht die Afrikanen toelaten geld te verdienen met niets anders dan een gsm.

In verschillende Afrikaanse landen lopen ook projecten om boeren in staat te stellen via hun mobieltje de prijzen te vergelijken die verschillende handelaars bieden voor hun oogst.

Snelle groei

Het aantal gsm-nummers in Afrika steeg tussen 2003 en 2008 van 11 miljoen tot 246 miljoen. Dat is een snellere groei dan op alle andere continenten, zegt de Internationale Telecommunicatie Unie (ITU). Zelfs van de bewoners van plattelandsgebieden heeft volgens de ITU nu al 40 procent toegang tot een gsm.

De technologische infrastructuur in Europa is gebouwd rond de pc, maar in Afrika en in ontwikkelingslanden op andere continenten staat de gsm in het middelpunt, zegt Botha, de onderzoekster van de CSIR. Mobiele telefoons zijn makkelijk te bedienen en raken snel verspreid omdat ze zo goedkoop zijn.

De meerderheid van de gebruikers in Afrika heeft ook het meeste aan de eenvoudigste functies: bellen, teksten en automatische communicatie met de provider.

Lwazi

Afrikaanse overheden maken ook gebruik van de gsm-revolutie. Met steun van de Zuid-Afrikaanse regering ontwikkelde de CSIR de Lwazi, een systeem om overheidsinformatie te verspreiden via de gsm. Lwazi werd de afgelopen twee jaar uitgetest in zes gemeenten, verspreid over het hele land. Mensen kunnen via sleutelwoorden specifieke hotlines bellen voor informatie in de 11 officiële talen van het land, of om een klacht of andere berichten in te spreken. Lokale besturen en organisaties kunnen via het internet gebruikers in een bepaalde streek berichten sturen. Die kunnen daarop dan via voicemail reageren.

PD (IPS)

Nu in het nieuws