Vakbonden en werkgevers haven weer rond de tafel

Vakbonden en werkgevers haven weer rond de tafel

Vakbonden en werkgevers haven weer rond de tafel

Print
De vakbonden en de werkgevers aan de haven van Antwerpen hervatten hun sociaal overleg. Tegen het najaar willen willen we komen tot een aanpassing van de arbeidsorganisatie, zei Marc Loridan namens het gemeenschappelijk vakbondsfront in een videoboodschap op de eerste staten-generaal van de haven. Het Gemeentelijk Havenbedrijf heeft intussen de stok om de sociale partners te dwingen tot een akkoord wel overboord gegooid.

De staten-generaal had tot doel de concurrentiekracht van de Antwerpse haven te verbeteren. Zowat 200 mensen hebben de voorbije maanden in tal van werkgroepen gesleuteld aan allerlei voorstellen. Die gaan van een verbetering van de informatica over een betere medewerking van de douane tot het bundelen van containers die via het spoor kunnen worden afgevoerd.

Aan de staten-generaal werd ook het thema van de havenarbeid toegevoegd. "Het is niet de bedoeling dat de havenarbeiders minder gaan verdienen, maar we willen dat de havenarbeid efficiënter verloopt", zegt Roger Roels namens de havenwerkgevers.

Havenarbeid

De hervorming van de havenarbeid, die heel strikt gereglementeerd is, is al lang een heikel punt in de haven. Het gaat onder meer om de samenstelling van de ploegen. Hoeveel mensen zijn er nodig om een schip te lossen? Of: is de start van een ploeg strikt gebonden aan een bepaald tijdstip, ook al is het schip nog niet binnen? En: wat met het weekendwerk?

Door de crisis kregen de werkgevers echter een hefboom om er toch beweging in de jarenlang aanslepende discussie te krijgen. De voorbije maanden zaten immers zo'n 1.200 havenarbeiders werkloos thuis, al zakte dat aantal recentelijk tot 600 à 700.

Korting

Het Gemeentelijk Havenbedrijf gaf een extra stimulans om tot een hervorming te komen. Het zou de havenrechten verlagen voor schepen die met een arbeidsintensieve lading de haven binnenliepen. Dit op voorwaarde dat werkgevers en havenarbeiders tot een akkoord zouden komen.

Het Havenbedrijf heeft deze stok nu evenwel overboord gegooid. De 10% korting wordt sowieso toegekend. "In het voordeel van onze klanten", zegt gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx.

Toch gaan de havenarbeiders nu opnieuw aan de tafel zitten met de werkgevers. De voorbije maanden waren de besprekingen nochtans afgesprongen, maar achter de schermen bleef er informeel overleg. De vakbonden engageren zich nu om tegen het einde van het jaar tot resultaat te komen.

Spoorverbindingen

Dit neemt niet weg dat de werkgroepen een aantal concrete realisaties konden voorleggen op de staten-generaal van de haven. Zo gaan een reeks havenbedrijven een deel van hun containers per spoor afvoeren. Door samen te werken, kunnen treinen worden samengesteld voor Parijs, Wenen, Ludwigshafen, Verona en Sopron en kunnen die op Lyon, Novarra en Duisburg worden versterkt.

Informatica

Een ander dossier is dat van de informatica. "We dachten dat we achterliepen inzake havengebonden informatica", zegt Bruyninckx. "Maar toen zijn we alles gaan oplijsten. Daaruit blijkt dat we beter zijn dan Rotterdam en Hamburg, alleen zit alles verspreid. We moeten de informaticamogelijkheden meer bundelen.

Johan VAN GEYTE

.

Nu in het nieuws