Mechelen haalt auto weg uit stationsbuurt (video)

Print
Mechelen - Tegen 2018 zal de verkeerscirculatie in de stationsomgeving van Mechelen helemaal anders lopen. Dat blijkt uit het nieuwe mobiliteitsplan voor het project 'Mechelen in Beweging'.

Auto's zijn in de Hendrick Consciencestraat niet meer welkom, tenzij het om zuiver lokaal verkeer gaat. Autobussen rijden er in twee richtingen, waardoor er geen busverkeer meer is in de Coxie- en de Arsenaalstraat. Voor auto's is de Leopoldstraat gereserveerd, ook in twee richtingen.

Tunnels

Er komt ook een ontsluitingsweg die ervoor zorgt dat het doorgaande verkeer zoveel mogelijk de stationsomgeving en de Vesten vermijdt. Het traject van twee kilometer loopt voor een belangrijk deel ondergronds, en zelfs onder de Leuvense Vaart door. Via de Motstraat komt er een aftakking naar de Leuvensesteenweg, waarbij een tunnel onder de Centrale Werkplaatsen wordt aangelegd. Voor bussen wordt speciaal een brug aangelegd over het kanaal, zodat ze geen tijd verliezen.

Geen rotondes

Op de kruispunten met die ontsluitingsweg komen verkeerslichten in plaats van rotondes waarvan aanvankelijk sprake was. "Zo hebben we de verkeersgeleiding beter in de hand", zegt Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging. Voor fietsers en voetgangers in de omgeving van de Leuvensesteenweg wordt een fietspuzzel gebouwd, een constructie van hellende vlakken en trappen. Ze moet ervoor zorgen dat zwakke weggebruikers zonder conflicten in alle richtingen kunnen oversteken.

Stadspark

Voorts wordt het sluipverkeer op de Colomalaan aangepakt. De verbinding tussen de Leuvense- en de Brusselsesteenweg wordt onmogelijk. Alleen fietsers, voetgangers en stadsbussen zullen daar nog passeren. De groene omgeving van de secundaire school Colomaplus! wordt uitgebreid met een klein stadspark.

Mechelaars hebben op Facebook alvast een groep opgericht om het project kritisch op te volgen.

CWIL, SVH

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio