Wonen

"Motief moét !"

Print

De internationale interieurbeurzen hebben hun deuren gesloten en er was dit jaar weer heel wat fraais te bewonderen. Ook bij Arte hebben ze hun beste beentje voorgezet. Arte, al jaren gespecialiseerd in muurbekleding en interieurstoffen, houdt niet alleen de trends nauwlettend in de gaten, maar zét ze ook.

Dat merk je meteen aan de nieuwste voorjaarscollecties.

Wat overduidelijk is, is dat vlak en effen uit de wereld verbannen lijken te zijn. Reliëf, motieven, prints en applicaties... Het moet ! En als je toch iets enigszins rustigs tegenkomt, is er minstens een speciale textuur in te vinden. Het lijkt een beetje druk misschien, maar zoals gewoonlijk moet je even wennen aan de nieuwe trends. En zodra je door die fase bent, betrap je jezelf erop dat je de nieuwe stijlen steeds mooier gaat vinden.

Het actuele kleurenpalet is heel natuurlijk. Je ziet bijna overal mengkleuren en die zijn doorgaans het zachtst. Wat niet wil zeggen dat ze karakterloos zijn. Ze lijken een beetje getemperd en stralen klasse uit. Erg populair zijn wittinten en donker-donker bruin. Fondant. Je hoeft ook niet ver te zoeken om metaaleffecten tegen te komen. Die doen het in de mode trouwens ook al een poosje goed. Toch is de omschrijving bling bling van het goede teveel. Die mooie goud-, zilver-, koper- of bronsglans is wel aanwezig, maar niet op een schreeuwerige manier.

Als je echt een opdeling wilt maken, kan je met een beetje goede wil twee stromingen onderscheiden : je zou ze Stilte en Drama kunnen noemen. De rustige, stille partijen, de minimalistische elementen, de bijna niet-kleuren... zouden een paar jaar terug beslist met een Oosters sausje opgediend worden. In het gezelschap van Japanse meubeltjes, boeddhabeeldjes, wierookstokjes en andere Zen-toestanden. Vandaag worden ze geïntegreerd in een vintage entourage. De strekking Drama omvat de meer uitbundige elementen die deze collecties omvatten, de meer uitgesproken kleurpartijen ook, de gedurfde, vaak erg grote motieven...

Edo

Voor de collectie Edo was de natuur overduidelijk dé bron van inspiratie. Tinten en texturen doen je moeiteloos denken aan weidse vlakten en een schoongeveegde hemel. Aan desolate stranden of eindeloze rijstvelden. De hele collectie straalt vredigheid uit. Hier komen lichaam en geest tot rust. Sommigen denken misschien spontaan aan 'yin en yang', maar wij vinden het gewoon heel sober en simpel. Eenvoud siert.

Met Edo breng je - ook letterlijk - een stukje natuur mee naar binnen. De kleine draadjes, vezeltjes en andere oneffenheden die je ziet in het papier, zijn stukjes gedroogd gras en andere natuurlijke vezels. Je hebt een bijna effen variant met fijne streepjes in gelijkwaardige tonen en er is een alternatief waarop ook nog een gestileerde bloemenprint prijkt. Er ligt reliëf op dat uitnodigt om er even aan te voelen. Het kleurenpalet kan je best omschrijven als een verzameling van allemaal natuurlijke kleuren. Van lichte tinten als beige, crème en zand over aardetinten tot donkerbruin. Er zit ook een heel subtiele schittering op, maar die is beslist niet dominant. Ze zorgt wel voor een extra dimensie. Het geheel heeft een gewild nonchalant effect maar de vezeltjes zijn met opzet erg fijn gehouden. Ook de geweven partijen in deze collectie zijn puur natuur. Geloof het of niet, maar je kijkt hier naar zorgvuldig gevlochten papierstroken. Meer authenticiteit en originaliteit voor je interieur zal je niet gauw vinden. Het is bovendien de fraaiste manier om een stukje natuur in huis te halen !

Luster

Heel apart is de collectie Luster. Ook hier herken je die getemperde, ingehouden expressie. De ontwerper raakte gefascineerd door parels en meer in het bijzonder door hun unieke en subtiele glans. Luster of lustre is trouwens de Engelse term voor glans, schittering, schoonheid... Heel opmerkelijk aan deze collectie is de gedempte kleurenwaaier. Alle kleuren zitten erin, maar nooit echt uitbundig, ze lijken gefilterd te zijn... Net als het buitenste laagje van een natuurparel heeft deze collectie een bijzondere glans. Met een beetje fantasie zie je er een laagje geschuurd metaal in waarin je ook nog een paar voorzichtige roestplekjes aantreft. Spikkeltjes die nog een bijkomende dimensie en kleurspat geven. Luster biedt de mogelijkheid om te variëren met effen panden en een bijkomend motief; er is zelfs een bijhorende zijdestof verkrijgbaar, eveneens met een discrete glans. De referenties met metal look zijn, als je ze goed gedoseerd gebruikt, werkelijk magnifiek.

Luster omvat kleuren die gaan van bijna wit, eierschaal, Franse steen tot een afgezwakt mosgroen en zilverig blauw; er zitten zelfs rood- en bruinpartijen bij, maar dan ook weer sensueel getemperd...

Bohémien

In andere tijden zou Bohémien een eerder pejoratieve betekenis gehad hebben, maar vandaag roept deze term alleen warme associaties op. Je gedachten gaan vanzelf naar hartelijke en levendige kleuren, mooie materialen, opzwepende ritmes en mysterieuze melodieën. Er hangt spanning, passie en geheimzinnigheid in de lucht... Waarom ? Omdat je vanzelf een soort tegenstrijdigheid voelt. Aan de ene kant speelt hier nonchalance maar aan de andere kant is Bohémien erg chique. Toeval speelt, precieze styling ook. Extroverte striping en absolute finesse. De basis is een bewust zo gekozen verfrommeld papier, met bredere of smallere plooien, waarop eventueel een flockpatroon wordt aangebracht. Strepen of een plantmotief. Als je de collectie doorbladert, kom je de wonderlijkste combinaties tegen, nu eens met bij elkaar horende kleuren, dan weer met overweldigende contrasten. Stijlvol blijven ze allemaal. Het is een prachtkeuze voor een bepaalde muur die je in de kijker wilt zetten. De kleurgroepen dragen tot de verbeelding sprekende namen als sand & oyster, oak & pearl, cream & pebble, silver & white, ruby & red... Bij de meer gewaagde kleuren tref je onder meer donkerblauw, aubergine en mosterdgeel aan.

Tropicalia

Kenmerkend aan de collectie Tropicalia is het overweldigende motief van de bananenplant. Deze collectie is de meest uitbundige van allemaal en dat is ook geen toeval als je weet waar de ontwerper zijn inspiratie haalde. Tropicalia was de naam van een kunststroming in het Brazilië van de late sixties. Het fenomeen beïnvloedde niet alleen de muziek, maar had ook een sterke impact op theater, poëzie en andere kunstvormen uit die periode. Tropicalia werd een populaire mix van bossa nova, rock & roll, Afrikaanse muziek en zelfs Portugese fado. Geen wonder dat de ontwerper van deze collectie in deze beroemde kunst- en cultuurbeweging sprankelende ideeën vond voor een sprekend interieur. Naast de enthousiaste print van bananenbladeren zijn er nog twee andere, erg natuurlijk ogende varianten. Een fijn streepjesmotief of bredere stroken die een beetje aan bamboestengels doen denken. Bij de kleuren tref je volle, expressieve kleuren aan als donkergroen en koperrood, bruin, blauw en zwart maar ook lichtere tinten als gebroken wit, roomboter en zand. Allemaal verwijzen ze naar zuivere materialen uit de natuur: ivory, terra cotta, tobacco, en fallen leaves... Ze hebben bovendien de frisse glans van bloeiende vegetatie na een verfrissende regenbui...

NIET TE MISSEN