Emakina wordt belangrijkste Belgische reclamebureau

Print
Emakina is het belangrijkste reclamebureau in ons land geworden. Het stootte zijn concurrent BBDO van de eerste plaats, zo blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van het vaktijdschrift Kluwer.

Emakina boekte vorig jaar met zijn merken Emakina, The Reference, Design is Dead en GroupeReflect een bruto-inkomen van 31,783 miljoen euro. Daarmee pikt het beursgenoteerde bedrijf een belangrijk deel in van de markt, die op 305 miljoen euro wordt geraamd.

Met Emakina komt ook voor het eerst een puur online-bureau aan de kop van de ranglijst.

De top tien van de Belgische reclamebureaus bestaat nu uit Emakina, BBDO, 3. TBWA Belgium, Euro RSCG, These Days, Famous, LBi Belgium, Boondoggle, Polygone en Ogilvy.

JVG

Ook buiten de top-10 zagen een aantal bureaus hun bruto-inkomen fors stijgen. Zo tekende Van Piperzeel een groei op van 80%. Andere forse stijgers waren Yellow Submarine (+66%), Altavia (+44%), Inside P/F (+38%) en Markee (+37%). Een aantal bureaus zag in 2009 zijn bruto-inkomen dan weer dalen. Van de agency in de top 10 zakte het bruto-inkomen van Famous het meest: -12%. Andere dalers in de ranking zijn onder meer Design is Dead (-55%), Cré-Action (-30%), Wildstream (-27%) en Punta Linea (-21%).