Celebs

Chanel

Print
In 1909 richtte Coco Chanel het bedrijf Chanel op als accessoirewinkeltje voor vrouwenhoeden. Deze kleine winkel groeide uit tot een gigantisch haute couture modehuis dat de tand des tijds met verve heeft doorstaan.

Gabrielle Chanel werd in 1883 in Saumur, Frankrijk, geboren. Op twaalfjarige leeftijd stierf haar moeder en bracht haar vader haar naar een weeshuis in Aubazine. Deze periode tekende Chanel voor de rest van haar leven.

Coco

Op haar achttiende vertrok Chanel uit het weeshuis en zocht ze werk als zangeres. Een carrière die ze al spoedig opgaf, maar waar wel haar bijnaam Coco ontstaat. Enkele jaren later ontmoette Chanel de officier Etienne Balsan, die haar in zijn villa liet wonen. Daar droeg Chanel voor het eerst haar eigen ontwerpen, omdat ze weigerde toe te geven aan het heersende modebeeld. De onderrokken en ingesnoerde korsetten die de vrouwen in die tijd droegen, waren voor haar niet comfortabel genoeg.

In 1915 opende ze het eerste Chanel couture huis in de Rue Cambon in Parijs. Daar verkocht Chanel haar eerste hoeden. Vijf jaar later opende ze een nieuwe kledingwinkel in Deauville waar ze elegante broekpakken en sportieve ensembles aan de man bracht. Zo zorgde ze voor een revolutie in de modewereld. "Luxe moet comfortabel zijn, anders is het niet luxueus", liet de onnavolgbare Chanel noteren.

Garçonne

Tijdens de Eerste Wereldoorlog versoepelde de moraal en de vrouwen werden verplicht zelfstandiger te zijn. Deze verandering zorgde ervoor dat Chanels kledij steeds meer in trek is. Door de oorlog was er een gebrek aan stoffen, daarom kocht Chanel een hele voorraad jersey, een stof voor de armen, op. Chanel is daarom de enige ontwerper die jurken van jersey maakte. Haar eerste grote succes komt er in het begin van de jaren '20 met de 'garçonne' look, die bestaat uit vrouwelijke truien en plooirokken met een verlaagde taille.

Na de oorlog kwamen de vrouwen uit de keuken en werden ze actiever. De ontwerpen van Chanel waren de nieuwe vrouw dan ook op het lijf geschreven. In 1925 introduceerde ze een wollen jasje met knopen als sluiting in plaats van als decoratie. Twee jaar later ontwerpt Chanel 'La petite robe noire', een simpel zwart jurkje dat haar wereldberoemd maakt. Vanaf dan wordt het modehuis wereldwijd bekend als producent van haute couture. De collecties van Chanel worden niet alleen in Parijs door de high society gekocht, maar ook in Londen, Rome en New York.

Nazi-verleden

Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog begint Chanel een relatie met de Duitse nazi-officier Hans Gunther von Dincklage. Na de oorlog wordt ze als collaborateur beschouwd en besluit de ontwerpster naar Zwitserland te vluchten. Wanneer ze in 1953 naar Parijs terugkeert, merkt ze dat de modewereld veranderd is. Met Christian Dior heeft ze een geduchte concurrent die een compleet andere weg inslaat. Hij lanceert strakke lijfjes en brengt opnieuw wijde cirkelrokken in zijn collectie.

Een jaar later presenteert Chanel haar nieuwe collectie, die fungeert als een soort aanklacht tegen de beklijvende stukken van Dior. Ze introduceert het eerste vrouwelijke mantelpakje, een rechte rok met een ongetailleerd jasje. Chanel moderniseert haar klassieke designs en gebruikt tweed als stof voor haar ontwerpen.

De ontwerpster werkt nog jarenlang bij het modehuis en tot op de dag van haar dood in 1971 blijft ze collecties ontwerpen voor haar merk. Ze sterft uiteindelijk in het Ritz Hotel in Parijs, waar ze haast heel haar leven heeft gewoond. De Coco Chanel Suite is tot vandaag in zijn typische barokke stijl bewaard gebleven.

Lagerfeld

Na haar overlijden duurt het even voor iemand het modehuis weer op de rails krijgt. Haar eerste opvolger is Gaston Berthelot, twee jaar later wordt hij vervangen door Yvonne Dudel en Jean Cazaubon. In 1978 brengt Philippe Guiborge de eerste niet-couture collectie van Chanel op de markt. De prêt-à-porter lijn wordt een succes, maar het huis worstelt nog steeds met een gebrek aan een sterk creatief hoofd. In 1983 plukt eigenaar Alain Wertheimer de jonge Karl Lagerfeld weg bij Chloé.

Lagerfeld blaast het modehuis nieuw leven in en zorgt ervoor dat Chanel weer een van de meest begeerde merken ter wereld wordt. Momenteel zet Lagerfeld al meer dan 25 jaar sterke collecties voor het modehuis neer. Hij combineert de klasse en eenvoud van Coco Chanel met de huidige trends in de modewereld. In het begin van de jaren '90 zorgt Lagerfeld voor beroering door de traditionele Chanel jasjes te combineren met korte jeans rokjes.

In 2006 presenteert Karl Lagerfeld zijn eerste cruise-collectie van Chanel. De cruise-collectie is een lijn met zomerse kledij voor in het tussenseizoen en gebruikt lichtere materialen. Chanel staat natuurlijk niet alleen bekend om haute couture, ook de productie van parfum, horloges en handtassen leveren het bedrijf heel wat geld op.

Parfum

Na de Eerste Wereldoorlog lanceert Chanel in 1921 het parfum 'Chanel N°5', het wordt een mijlpaal in de parfumerie én de carrière van Chanel. In 1996 introduceert Chanel de geur 'Allure', het parfum wordt een succes en het modehuis beslist twee jaar later een versie voor mannen, 'Allure Homme', te maken. Chanel lanceert in 2002 een nieuw parfum, 'Chance'. Vier jaar later begint Chanel met de lijn Coco Mademoiselle, een parfum speciaal voor de jongere modeliefhebsters.

In 1999 gaat Chanel een samenwerking aan met de Italiaanse brillenproducent Luxottica, samen maakten ze een eerste collectie Chanel brillen en zonnebrillen. Datzelfde jaar lanceert Chanel voor de eerste keer een eigen lijn van huidverzorgingsproducten. Chanel is een van de enige modehuizen dat niet samenwerkt met een ander bedrijf voor de productie van cosmetica.

Juwelen

In 1924 creëert Chanel, als een van de eerste modehuizen, een eerste juwelencollectie. Door het gebruik van de valse parels tussen de echte, maakt ze het dragen van nepjuwelen sociaal acceptabel in de hogere kringen. In 1932 presenteert Coco Chanel een nieuwe juwelencollectie, 'Bijoux de Diamants'. De lijn staat volledig in het teken van platinum en diamand. Zestig jaar later eert Karl Lagerfeld de collectie van Coco Chanel door de lijn opnieuw te produceren.

In 1987 maakt het eerste horloge van Chanel zijn debuut. Het model 'par excellence' is tot nog toe het meest populaire horloge van het modemerk. In 2000 wordt het Chanelhorloge 'J12' op de markt gebracht als eerste uniseks-horloge. Vier jaar later maakt Chanel een nieuwe horlogecollectie 'Camélia', gebaseerd op Coco Chanels lievelingsbloem. De collectie is erg vrouwelijk en slaat vooral aan bij een jonger publiek.

Handtassen

In februari 1955 zorgt Coco Chanel voor een moderevolutie. Ze maakt de 2.55 handtas, de naam is afgeleid van de datum waarop de handtas werd gemaakt. Het innovatieve van de tas is de draagwijze, tot dan hielden vrouwen hun handtas altijd in de hand. Chanel maakte een schoudertas met een dunne goudkleurige ketting, later volgden alle modehuizen haar voorbeeld. De handtassen van Chanel zijn herkenbaar aan het gewatteerde, leren design.

In 2005, op de 50e verjaardag van de Chanel 2.55 handtas, brengt Karl Lagerfeld de schoudertas opnieuw in productie. Een jaar later produceert het modehuis 'The Luxury Line', een enorm populaire handtassencollectie.

NIET TE MISSEN