Mode

Modegoeroe Scott Schuman: "Er is geen enkel excuus om niet in de mode te zijn."

Print

Modegoeroe Scott Schuman: Er is geen enkel excuus om niet in de mode te zijn.

Gewapend met een camera en tonnen gevoel voor stijl trekt de Amerikaan Scott Schuman dagelijks de straten in voor zijn wereldberoemde modeblog The Sartorialist. Met zijn foto's wint de trendsetter dagelijks meer dan 60.000 modeharten voor zich. "Merken interesseren me niet, het zijn de mensen zelf die een look compleet maken", vertelt de modegoeroe tijdens zijn blitzbezoek aan Maasmechelen Village.

The Sartorialist werd door Time Magazine uitgeroepen tot een van de beste blogs ter wereld. Maar Schuman ging met deze carrièrezet in 2005 niet over een nacht ijs. "Ik heb altijd iets willen betekenen in de fashionwereld. Giorgio Armani is mijn grote voorbeeld, maar ik ben helaas niet zo getalenteerd. Daarom moest ik het over een andere boeg gooien", verklaart Schuman.

Sartorialist-shot

Schuman wou mode en mensen opnieuw dichter bij elkaar brengen en greep daarvoor naar zijn Canon. Als amateur kreeg hij fotograferen spelenderwijs onder de knie. "Ik heb alles uit ondervinding geleerd en trok aanvankelijk foto's van mijn dochter. Ik wou haar emoties op de gevoelige plaat vastleggen, welke kleren ze droeg was van geen belang. Uiteindelijk ben ik dan de straten ingetrokken. Maar ik wou niet de typische modebeelden maken. Gevoelens zijn voor mij een essentieel onderdeel van foto's. De mensen die ik voor mijn lens haal, zijn daarom stuk voor stuk modebewust en hebben een zekere attitude of een verhaal. Het totaalbeeld moet kloppen en dat zorgt voor de typische Sartorialist-shots", legt hij uit.

De modegoeroe maakt afhankelijk van de situatie een praatje met de mensen die hij fotografeert. De merken die ze dragen interesseren Schuman niet, hij raakt wel geboeid door hun persoonlijkheid. Het maakt hem niet uit of het om een model, acteur of onbekend iemand gaat. Alles hangt af van hun outfit.

Blogger

Schuman noemt zichzelf geen blogger, maar ziet het internet als een ideaal medium om mensen te bereiken. "Een blog is technisch gemakkelijk om te gebruiken en ik kan er ontzettend veel mensen mee bereiken. Ik wou The Sartorialist een onderdeel maken van het dagelijkse ritme. Zoals je 's morgens de krant leest, zo moet je er een gewoonte van maken om naar mijn blog te surfen."

Schuman lanceerde vijf jaar geleden een van de eerste modeblogs en combineert intussen zijn foto's moeiteloos met video's en teksten. Eerlijkheid en integriteit zijn de beginselen van zijn succes. "Ik zal nooit een kledingstuk op mijn blog zetten om het te promoten. Als ik zeg dat ik iets leuk vind, dan is dat ook zo. Ik weiger dingen te doen waar ik niet achter sta."

Volgens de modekenner draait het niet om geld of status: "Het gaat vooral om mensen die cool zijn. Als je echt om mode geeft, maakt het niet uit wat je koopt, maar wat je ermee doet. Ik besef dat The Sartorialist een merk is geworden. Ik wil niet exclusief zijn, maar net inclusief en zoveel mogelijk mensen aan bod laten komen."

Geen excuus

Zijn werken werden inmiddels gebundeld in het boek 'The Sartorialist'. Vijfhonderd foto's werden uitgekozen en voorzien van tekst. "De selectie was gemakkelijk omdat er veel sterke beelden waren. Bij het samenvoegen van de foto's heb ik mijn beslissingen vooral laten afhangen van mijn gevoel. Het schrijven vond ik het moeilijkst."

De beroemde blogger kruipt liever achter zijn lens dan in zijn pen, maar dat doet niets af aan zijn stijlgevoel. "Mijn favoriete beeld in het boek is de coverfoto omdat de vrouw die erop staat fysiek niet in orde is. Haar ene been is langer dan het andere en ze heeft huidproblemen, maar dat is voor haar geen excuus om er niet fashionable uit te zien. Die mening deel ik volledig. Er bestaat geen enkel excuus in de mode, je kunt er altijd goed uitzien", vertelt Schuman.

Tv-show

De trendsetter heeft naast zijn beroemde blog nog enkele zijprojecten, zo werkte hij samen met Burberry, GQ en Style.com en binnenkort mogen we hem ook op het scherm verwachten. "Ik heb net een pilot opgenomen van mijn tv-programma, dus alles zit voorlopig nog in de beginfase. De show zal rond mode draaien en het personage The Sartorialist zal centraal staan in het programma."

NIET TE MISSEN