Speelgoed 10 procent duurder door slappe euro

Speelgoed 10 procent duurder door slappe euro

Speelgoed 10 procent duurder door slappe euro

Print
De euro is sinds vorige week onder de psychologische grens van de 1,25 dollar gezakt. Goed nieuws voor onze export. Maar voor de doorsnee consument dreigt het leven een stuk duurder te worden.

Vooral de speelgoedsector houdt zijn hart vast. “Voor Sinterklaas hebben we het gros van de bestellingen gelukkig al geplaatst. Maar sinds april is alles wat we bijbestellen al fors in prijs verhoogd”, zegt Johan Geeroms van speelgoedketen Dreamland.

Chinezen nemen geen risico

“Alles wat we rechtstreeks aankopen in China, en dat is toch ongeveer 20% van onze omzet, betalen we in dollars. De Chinezen nemen geen wisselkoersrisico. Zij rekenen alles rechtstreeks door. Ik verwacht dat de consumentenprijzen in het najaar dan ook makkelijk 10% tot 15% gaan stijgen.”

Bluts met de buil

In tegenstelling tot wat je zou verwachten is dat niet het geval bij grote Amerikaanse producenten als Mattel en Hasbro.

“De voorbije jaren hebben die goed verdiend aan de lage dollarkoers. Nu de situatie eens omgekeerd is, nemen ze de bluts met de buil. Maar ook hier mag je rekening houden met een prijsstijging van ongeveer 3%."

.

Nu in het nieuws