Stad beloont horecazaak met origineelste Mechelse naam

Stad beloont horecazaak met origineelste Mechelse naam

Stad beloont horecazaak met origineelste Mechelse naam

Print
Mechelen - Mechelen roept een jaarlijkse prijs in het leven voor de handelszaak met de origineelste Mechelse naam of slogan. De winnaar krijgt extra publiciteit via de stad.

In 2005 besloot het toenmalige Mechelse stadsbestuur nog niet in te gaan op de vraag van Marc Hendrickx (N-VA) om een subsidie toe te kennen aan handelaars die hun zaak een Nederlandstalige naam geven. Toen al vond het raadslid dat aangewezen als antwoord op het alsmaar meer opduiken van handelsnamen in vreemde talen, zoals Frans, Engels maar ook Arabisch en zelfs Russisch.

Een jaar nadien draaide Mechelen bij en nog eens vier jaar later staat het reglement voor de prijs nagenoeg op punt: via een jaarlijkse wedstrijd gaat de stad op zoek naar de handelszaak met de beste Mechelse of Nederlandstalige benaming, waarvan de zaakvoerder dan een cheque van 250 euro van Vlaanderen Vakantieland en extra publiciteit via de communicatiekanalen van de stad krijgt. Nog voor de zomer wil Mechelen op zoek gaan naar de eerste laureaat.

Horecazaken als De Margriet in de Bruul en Den Beffer aan de Befferstraat kunnen beamen dat een Mechelse naamkeuze hen nu al geen windeieren legt.

Vlaamse karakter

Raadslid Marc Hendrickx is blij met de nieuwe prijs. “Dit kan alleen maar bijdragen tot het Vlaamse en Nederlandstalige karakter van de stad, net als het eerder ingevoerde verbod voor Franstalige verkeersborden aan werven”, reageert hij. “Het zou nog beter zijn moest de stad zaakvoerders van een zaak met een vreemdtalige naam willen begeleiden om die naam naar de Nederlandse taal om te zetten.”

jan van de poel

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio