Spector raakt niet uit het rood

Spector raakt niet uit het rood

Spector raakt niet uit het rood

Print
De beursgenoteerde groep Spector raakt maar niet uit de rode cijfers. Vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 3,788 miljoen euro. Al was dat toch beter dan de malus van 7,75 miljoen euro uit 2008, toen Spector de waarde van zijn activiteiten in Hongarije en Italië op nul zette.

Spector bestaat uit twee delen. Het meest bekende is de fotodivisie. Het andere is de keten van elektromateriaal Photo Hall en zijn Luxemburgse tegenhanger Hifi International.

Fotodivisie

De fotodivisie kampt al jaren met een terugloop. Dat komt door de opmars van de digitale fotografie. Mensen maken nu wel veel meer foto's dan vroeger, maar laten die minder vaak ontwikkelen. Ze worden meestal gestockeerd op de pc. En daar heeft Spector niets aan. Intussen loopt de vraag om klassieke fotofilmpjes te ontwikkelen jaar na jaar spectaculair terug.

Toch is er beterschap op komst. In 2004 haalde Spector nog 96% van zijn omzet uit het ontwikkelen van analoge fotofilmpjes, 4% kwam uit mensen die toch digitale foto's lieten afdrukken. Vorig jaar was het aandeel van de analoge filmpjes al teruggevallen tot 17%. Dat betekent dat 83% van de opdrachten nu al digitaal is. De ommekeer is zo sterk dat Spector verwacht dat de impact van de analoge fotografie eind dit jaar maar marginaal meer is.

Binnen de digitale fotografie legt Spector zich ook steeds meer toe op innovatie: de aanmaak van fotoboeken, kalenders of het afdrukken van foto's op koffiemokken. Het louter afdrukken van digitale foto's op fotopapier is immers massawerk. De prijs is dan het enige criterium. Dus maak je beter andere producten die anderen niet hebben en waarvoor een hogere prijs kan worden gevraagd. De fotogeschenken zagen vorig jaar hun afname met 150% aantrekken en er werden 34% meer fotoboeken verkocht.

Automatisering

Voor de fotoboeken overweegt Spector trouwens een verdere automatisering door te voeren. "We maken er nu 750.000 per jaar. Dat maakt dat we uitkijken naar een grotere automatisering. Dat laat meer capaciteit toe, alsook een stabiele kwaliteit. Het probleem is evenwel dat de producenten van de persen vooral thuis zijn in de sector van de drukkerijen en zich dus toeleggen op nog grotere oplages. Een capaciteit van 5 miljoen is geen probleem, maar wij willen liever iets met een capaciteit van 2 miljoen", zegt Spector-topman Tonny Van Doorslaer. Het zou gaan om een investering van 1,5 à 2 miljoen euro.

Het neemt niet weg dat de omzet van deze divisie vorig jaar 2,2% terugviel tot 74,82 miljoen euro.

Elektrowinkels

De tweede divisie van Spector baat 106 elektrowinkels uit onder de naam van Photo Hall in België en Hifi International in Luxemburg. Zij leed erg onder de crisis. De omzet daalde immers met 10,8% tot 169,92 miljoen euro. In het belangrijke vierde kwartaal lagen de verkopen zelfs 11,5% onder die uit dezelfde periode van 2008. Niet zozeer omdat er minder werd gekocht, wel omdat de prijzen van de producten kelderden. Dit jaar wil Photo Hall in ons land nog vier winkels extra openen. Drie voor Pasen, een in het najaar.

Vooruitzichten

Voor de vooruitzichten van dit jaar blijft Spector voorzichtig. De elektrowinkels zijn aan een nieuw moeilijk jaar bezig. De consument merkt immers nog geen verbetering in de economische situatie en dus blijft hij de vinger op de knip houden. In de fotodivisie verwacht Spector wel een licht betere omzet.

Het bedrijf betaalt geen dividend uit aan zijn aandeelhouders.

JVG