Studie: We zijn meer microbe dan mens

We zijn meer microbe dan mens. Dat blijkt uit de grootste metagenoomstudie ooit.

Van al het genetisch materiaal dat we met ons meedragen, is minder dan 1% van menselijke aard. De rest is voornamelijk afkomstig van de bacteriën die massaal in onze darmen leven. Dat is bevestigd in de grootste metagenoomstudie ooit, uitgevoerd door een internationaal team van wetenschappers, onder wie Jeroen Raes van VIB (Vlaams Instituut voor Biotechnologie) en de Vrije Universiteit Brussel.

De hoeveelheid verwerkte informatie - 576,6 miljard letters genetische code - is 55 maal groter dan de totale inhoud van Wikipedia. Het internationale toptijdschrift Nature pakt uit met de resultaten.

Darmen

Het onderzoek toont aan dat de menselijke darmen tot 1.150 verschillende soorten bacteriën herbergen – waarvan nog vele onbekend voor de wetenschap. In één menselijk lichaam leven er ongeveer 100.000 miljard bacteriën, tien keer meer dan het aantal menselijke cellen.

De darmflora speelt een cruciale rol in de bescherming van de gezondheid. Bacteriën helpen mee om voedsel om te zetten in energie en beschermen ons tegen aanvallen van ziekteverwekkers.

Darmaandoeningen en obesitas

De menselijke darmflora bestaat uit twee delen, zo blijkt uit de studie. Eerst is er de zogenaamde kern. Die is bij iedereen gelijk en staat in voor het goed functioneren van de darm.

“Maar er is ook een deel dat sterk verschilt tussen mensen,” zegt Jeroen Raes. “Het is uit dat variabel deel dat we hopen om de verklaring te vinden waarom sommige mensen darmziekten krijgen of aanleg hebben tot obesitas. Nu al zien we dat er een relatie bestaat tussen een afwijkende darmflora en bepaalde darmziekten, zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. We hopen dat dit onderzoek kan leiden tot een verbeterd inzicht in darmziekten, of tot de ontwikkeling van nieuwe behandelingen.”

MEEST RECENT