"Veiligheidssysteem treinen desnoods ten koste van dienstverlening"

Veiligheidssysteem treinen desnoods ten koste van dienstverlening

"Veiligheidssysteem treinen desnoods ten koste van dienstverlening"

Print
Federaal minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) wil het veiligheidssysteem van de NMBS zo snel mogelijk invoeren. Dat mag desnoods ten koste van de dienstverlening gaan. Dat zei de politica in De Zevende Dag naar aanleiding van de treinramp in Buizingen.

Na de treinbotsing in Buizingen werd duidelijk dat slechts een kwart van ons spoorwegnet en een kleine minderheid van de Belgische treinen is uitgerust met een automatisch remsysteem. Dat veiligheidssysteem, waarbij treinen automatisch stoppen bij een rood licht of bij een noodgeval, moet tegen 2013-2014 volledig ingevoerd zijn. Sinds het ongeval wordt voor een versnelde invoering van het systeem gepleit.

Onderhoud

Ook Inge Vervotte wil het systeem versneld invoeren als dat op een "realistische en veilige" manier kan. De minister wil naar eigen zeggen geen loze beloftes maken die technisch niet haalbaar zijn. "De indruk die men wekt, is dat het systeem in een kast staat dat men kan kopen in de supermarkt. Dat is niet zo."

Het systeem zal de dienstverlening beïnvloeden, maar dat vindt de politica niet erg. "Dat betekent dat we moeten overwegen dat we bepaalde treinen niet laten rijden om ze in onderhoud te geven om ze uit te rusten met het systeem. Dat betekent dat we op bepaalde momenten bijvoorbeeld het station Brussel-Zuid moeten sluiten om de aanpassingswerken te doen", aldus Vervotte.

Budget

De vakbonden waarschuwen niet alleen voor een slechte dienstverlening, maar ook voor de hoge kosten die de versnelde invoering met zich mee brengt. "Als we overgaan naar het ETCS-systeem of het Europese systeem, dan gaat dat stukken van mensen kosten en zal de begroting gevoelig moeten aangepast worden", beweert Jos Digneffe van de socialistische vakbond.

.

Nu in het nieuws