1 / 4
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Getest: Opel Astra, "de kleine Insignia"

Bij Opel zien ze de nieuwe Astra als een Golf-killer. “Voor ons begint nu een nieuwe, betere toekomst", zegt men graag in Rüsselsheim. De Astra 5-deurs wordt begin volgende maand gelanceerd en wij stelden aan de hand van een test vast of de ambities terecht zijn.

ssimons

Opel wil bewijzen dat het beter kan dan Volkswagen. De Golf is immers de eeuwige concurrent. Eindelijk kunnen de kansen keren, want de nieuwe Astra ziet er prachtig en vooral sexy uit. Eerst komt er een vijfdeurs, later volgt de driedeurs coupé en de break. De gelijkenis met de Insignia is er alvast, zowel buiten als binnen. Kwatongen spreken zelfs over een mini-Insignia.

Snufjes

De nieuwe Astra is ruim 20 centimeter langer (4,42 meter) dan zijn voorganger, wat vooral de inzittenden ten goede komt en de auto meteen een gespierdere en dus ook een sportievere look meegeeft. Met de langere wielbasis (2,69 meter en 7,1 centimeter langer), de grotere spoorbreedte en zijn vernuftige achteras is de Astra bovendien wendbaarder, stabieler, stijver en comfortabeler.

Dankzij de verstelbare ophanging Flexride, die al in de Insignia werd geïntroduceerd, beschikt de Astra over drie standen - standaard, sportief en comfortabel. Hierbij worden de schokdempers elektronisch gestuurd en passen ze zich elektronisch aan de omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder aan. Wij apprecieerden vooral de sportstand waarmee het rijgedrag strakker en het sturen scherper wordt. Bovendien reageert het gaspedaal in de sportstand sneller en verandert zelfs de verlichting van het dashboard van wit in agressief rood.

Dit is niet het enige snufje. Net zoals de Insignia beschikt de Astra over Adaptive Forward Lighting, dat de koplampverlichting voordurend aanpast.

Pluspunt: het automatische grootlicht reageert nog sneller. Uniek in deze klasse is eveneens het camerasysteem dat verkeersborden herkent. ABS en EBD (elektronische remkrachtverdeling) zijn standaard, de elektronische handrem uit de Insignia is in sommige modellen gecombineerd met HSA (Hill Start Assist).

Acht motoren

Onder de motorkap vinden we bij de lancering acht motoren: vier diesels met een inhoud van 1.3 tot 2.0 liter (95 tot 160 pk) en vier benzinemotoren met 1.4 tot 1.6 liter (100 tot 180 pk). De motoren zijn beschikbaar met een manuele (vijf- of zesbak) en een automatische versnellingsbak. Begin volgend jaar volgt er ook een ecoflex-uitvoering met start- en stopsysteem en een minimale CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer en een gemiddeld verbruik van 4,2 liter op 100 kilometer. Opel streeft naar een uitstoot van 99 gram per kilometer. Op dit punt heeft de Golf alvast nog een voorsprong.

In ieder geval rijdt de nieuwe vijfdeurs Astra beter dan zijn voorganger. Wij kregen eerst de 1.6 turbobenzine van 180 pk voorgeschoteld en waren zeker niet teleurgesteld. Niet alleen is het stuur directer en gevoeliger, maar ook staat comfort en afwerking op een hoger peil.

Motor, versnellingsbak en stuur reageren heel direct en zonder haperen. Toch kiezen we voor de 1.7 liter CDTIdiesel van 110 pk die aan een goed uitgebalanceerde manuele zesbak (tegen meerprijs ook met automaat) is gekoppeld en die dankzij een hoog koppel zuinig rijden en soepel optrekken combineert. Het enige minpunt is de iets te lange zesde versnelling. Uiteraard beschikt de 2.0 liter diesel over meer punch, maar hij maakt bij stationair draaien meer lawaai.

Rijcomfort

Het elektrisch bekrachtigd stuur en de prima wegligging zorgden voor aangenaam rijcomfort. Daartoe dragen ook de hoogwaardige afwerking, de kwaliteit van de gebruikte materialen, de prima stoelen en de ergonomische opstelling van meters, tellers en knoppen bij.

Ook de koffer mag er met een minimum laadruimte van 370 liter (Golf: 350 liter) zijn. En uiteraard levert Opel voor de nieuwe generatie van de Astra eveneens een geïntegreerde fietsendrager waarop ook een bagagekoffer kan worden geplaatst.

Plus:

- Design en afwerking - Puike wegligging - Direct stuur - Hoog rijcomfort

Min:

- Geluid 2.0 liter diesel - Te lange zesde versnelling - CO2-uitstoot

Prijzen:

(nettoprijs min 1.300 tot 1.450 euro) 1.4 100 pk: 16.150 euro 1.4 Turbo 140 pk: 18.850 euro 1.6 Turbo 180 pk: 22.550 euro 1.3 CDTI 95 pk: 17.800 euro 1.7 CDTI 110 pk: 20.400 euro 1.7 CDTI 125 pk: 21.700 euro 2.0 CDTI 160 pk: 22.700 euro

Concurrenten (5-deurs):

Citroën C4: 16.250 euro Ford Focus: 16.300 euro Honda Civic: 15.990 euro Mazda 3 5D: 20.500 euro Peugeot 308: 16.550 euro Renault Mégane: 19.850 euro Volkswagen Golf: 16.651 euro

Jos Gryseels

Bron: Magazine