Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Getest: BMW 5 Gran Turismo

De BMW 5-reeks Gran Turismo is een auto waar niemand om heeft gevraagd en waar niemand op heeft zitten wachten. Ook voor ons blijft de GT na een eerste testrit een raadsel. Vast staat wel dat deze BMW staat als een huis en rijdt als een trein.

ssimons

BMW heeft de 5-reeks Gran Turismo ontwikkeld voor mensen die niet weten wat ze willen. Als u comfortabel wil zitten maar een limousine te pocherig vindt, of als u op zoek bent naar een grote koffer maar een break niet stijlvol genoeg vindt, dan is de 5 GT iets voor u. Of u bent op zoek naar een auto met een hoge zithouding maar u vindt een 4X4 asociaal, dan moet u bij de 5 GT zijn. Bovendien is de 5GT ook een coupé, maar wel de enige coupé met een ruime koffer en een riante achterbank.

Het design is controversieel maar de GT steekt niet zijn middenvinger op zoals de X6. Toch mist hij de elegantie van de Audi A5 Sportback. De GT lijkt wat ons betreft nog het meest op een Renault Vel Satis. Ook dat was een wolk van een auto maar hij verkocht voor geen meter. Van de 7-reeks erft hij de wielbasis en de prijssetting.

Eclectisch

De 5-reeks GT is een eclectisch voertuig: hij pikt een beetje van de 7-reeks en een beetje van de X6. Zo is de wielbasis van ruim drie meter dezelfde als die van de 7-reeks. De binnenruimte is dus meer dan riant. De achterbank is de beste plaats om te zitten. Je kan kiezen tussen een achterbank voor drie personen (nogal krap) en een opstelling met twee aparte fauteuils met een middenconsole. In het laatste geval zijn de achterstoelen apart instelbaar, net zoals de voorstoelen.

Lange tijd was een achterklep, zeg maar vijfde deur, taboe voor Duitse luxemerken. De vijfde deur was net iets te proletarisch. De achterklep van de 5GT bestaat uit twee delen. Je doet alleen de koffer open om kleine spullen op te bergen, of de hele achterkant als je naar de Ikea bent geweest.

De koffer is goed voor 440 liter bagage, als ook de achterbank wordt platgelegd kan er 1.700 liter in. Handig: de hoedenplank kan onder de koffervloer worden opgeborgen, zodat ze niet in de garage rondslingert.

Cockpit

Als de interieurontwerpers van BMW de achterste stoelen graag vergelijken met de business class in een vliegtuig dan vormen de voorste plaatsen de cockpit. Dankzij de hoge zithouding is instappen gemakkelijk. De instelmogelijkheden van de stoelen zijn uitgebreid maar als u dat elektrisch wil, moet u bijbetalen.

De afwerking van het interieur staat op het hoogste niveau, maar de bediening (iDrive) is complex. De handleiding doorstaat moeiteloos de vergelijking met Oorlog en Vrede.

De perfecte stoelen, uitstekende geluiddemping en het opmerkelijke veercomfort maken van de 5GT een perfecte kilometervreter. Instappen, startknop indrukken en de wereld ligt binnen handbereik. De ophanging is standaard in drie standen regelbaar.

De vijf meter lange limousine laat zich ondanks het gewicht (vanaf 1.940 kilogram) makkelijk voortbewegen. Ook al zitten we wat hoger, dit blijft een echte BMW: wendbaar, lekkere prestaties, rijplezier helemaal top. De zichtbaarheid naar achteren is ronduit slecht. Parkeersensoren zijn weliswaar standaard, maar de achteruitrijcamera is extra te betalen.

Moedig

De 5GT is er met drie motoren met minstens zes cilinders, bepaald moedig in deze crisistijden. Er zijn twee benzinemotoren: een 4.4 liter V8 met 407 pk en een 3.0 liter zescilinder in lijn met 306 pk. Beide motoren koppelen uitstekende prestaties aan een relatief zuinig verbruik van 8,9 en 11,2 liter voor respectievelijk de zescilinder en de V8.

Er is één diesel, met name een 3.0 liter met 245 pk. Het normverbruik bedraagt 6,5 liter op 100 kilometer maar op een heuvelachtig testparcours had ons testvoertuig toch zo’n 7,5 tot 8 liter nodig. De bijna twee ton zware diesel haalt een topsnelheid van 240 kilometer per uur.

Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een achttraps automaat die zijdezacht en soepel schakelt en ook het verbruik binnen de perken houdt.

Lancering op 24 oktober.

Bekijk ook deze YouTube-video:

Plus:

- Subliem comfort - Fantastische motoren - Afwerkingskwaliteit - Functioneel interieur

Min:

- Buitensporige prijzen - Veel en dure opties - Zichtbaarheid naar achter - Fiscaal dure motoren

Prijzen:

GT 530d: 55.900 euro GT 535i: 57.650 euro GT 550i: 77.100 euro

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

Vastgoed

Jobs in de regio