Volvo test elektrische versie C30

Print

Volvo test elektrische versie C30

Volvo heeft dit jaar voor testdoeleinden een klein aantal elektrisch aangedreven C30's gebouwd.

"De wagens zien er exact hetzelfde uit als de gewone C30, bieden hetzelfde veiligheidsniveau, zijn even comfortabel en hebben een even grote binnenruimte", klinkt het.

Volvo werkt hard aan de ontwikkeling van elektrische aandrijftechnieken. Naast de geplande introductie van een oplaadbaar hybridemodel (plug-in hybrid) in 2012, wordt ook de haalbaarheid van een volledig elektrisch model, ook wel Battery Electric Vehicle (BEV) genoemd, in kaart gebracht. De prototypes van de elektrische C30's zijn in eigen beheer gebouwd en getest, onder meer op veiligheid en integratie van het elektrische aandrijfsysteem met de rest van de auto.

"De C30 is het eerste model dat we hebben getest met een volledig elektrische aandrijflijn. Door zijn gunstige afmetingen en relatief laag gewicht is hij zeer geschikt voor stadsverkeer. We verwachten namelijk dat elektrische auto's vooral in en rond steden gebruikt gaan worden voor dagelijkse ritten", stelt Volvo.

Uitdagingen

De elektromotor zit onder de motorkap. Een van de uitdagingen bij het maken van een elektrische auto is het vinden van een gunstige plek voor het accusysteem.

Het meest voor de hand liggend is de middentunnel en de plaats waar de benzinetank zit. Dan bevindt de accu zich op een veilige locatie bij de meest voorkomende aanrijdingen.

Acht uur opladen

Omdat de auto alleen elektrisch rijdt, heeft de accu met 24 kWh een grotere capaciteit dan de oplaadbare hybride Volvo die een accu zal hebben van 12 kWh. Het opladen van de lithium-ion-accu duurt maximaal 8 uur via een gewoon stopcontact (230 Volt, 16A). Als groene stroom gebruikt wordt (opgewekt met hernieuwbare energie) is de uitstoot van schadelijke stoffen over de hele energiecyclus vrijwel nihil.

De topsnelheid van de C30 BEV is geprogrammeerd op 130 km/uur wat ruim voldoende is voor de beoogde gebruiksdoeleinden. De acceleratie van stilstand tot 100 km/uur komt op minder dan 11 seconden. Het bereik op een volle accu bedraagt 150 kilometer. 90 procent van de Europese automobilisten rijdt dagelijks minder dan die afstand.

Toekomst

Volvo's voornaamste inzet rond elektrische aandrijving richt zich komende decennia op de oplaadbare "plug-in"-hybridemodellen. Dit geldt met name voor de grotere modellen. De combinatie van een elektromotor en verbrandingsmotor is de oplossing met waarschijnlijk het grootste potentieel, zowel vanuit technisch oogpunt als vanuit de wensen en behoeftes van de gebruikers. Plug-in hybrideauto's bieden een groot bereik, een geringe uitstoot en tegelijkertijd beperkte afhankelijkheid van de kostbare accutechniek.

MEEST RECENT